Delprosjektet har to fokusområder: Spesialisering og FoU.

Hensikten med spesialisering er å utvikle spisskompetanse og forskerkompetanse innenfor fagområdet og legge til rette for grunnleggende forskning. På denne måten vil fagfeltet på sikt få flere spesialister, økt spisskompetanse og bedre grunnlag for å drive forskning og undervisning på høyt nivå. Dette vil også løfte status og interesse for fagfeltet.

Hensikten med forskning og utvikling (FoU) er å sørge for videreutvikling av viktige fagområder i et fremtidsrettet perspektiv. Det legges spesielt vekt på å utvikle og ta i bruk ny teknologi. På denne måten vil vi få bedre forståelse og kunnskaper til nytte i prioriteringer og bedre metoder, utstyr og materialer som kan gi økt kvalitet på tjenestene.

Det er også en målsetting å innarbeide FoU i flere kontrakter. Det er nå innarbeidet FoU i 4 funksjonskontrakter: Indre Romsdal (startet 2007), Dalane (startet 2008), Sør-Østerdal (startet 2009) og Ålesund (startet 2009). De to siste FoU-kontraktene inngår i Salt SMART.

Eksempel på aktiviteter i prosjektet:

  • Post-doc-stilling ved NTNU
    Prosjektet har i samarbeid med Avinor finansiert en post-doc stilling for forskning og undervisning innen vinterdrift og vinterfriksjon ved NTNU for Alex Klein-Paste.
    Det arbeides nå med å foreslå et framtidig forskningsprogram for vinterdrift ved NTNU.
  • Klimalaboratorium og forskningsutstyr ved NTNU
    Prosjektet har gitt støtte til oppbygging av klimalaboratorium og forskningsutstyr ved NTNU som nå brukes i PhD-studium, Master-studium, EVU-kurs og FoU-prosjekter.(EVU står for etter- og videreutdanning.)
  • Georadar
    Prosjektet har støttet videreutvikling av georadar og PhD-studie om bruksområder for georadar for Anne Lalagüe ved NTNU. Videre har prosjektet deltatt i planlegging av nytt Interreg-program ”Mara-Nord” som startet i 2010 og finansiert første del. Programmet videreføres i etatsprosjektet Varige veger.
  • Nye PhD-studier  
    KDV-prosjektet har i samarbeid med SaltSMART-prosjektet bidratt til å finansiere oppstart av ny PhD om effekt av salt på snø for Johan Wåhlin høsten 2009.
    Prosjektet har initiert utlysing av nye PhD-studier på NTNU og bidratt til finansieringa av ny PhD om undergrunnens betydning for skadeutvikling for Girum Yimer Yesuf som startet høsten 2010
  • Rapport om utførte FoU-prosjekter innen drift og vedlikehold
    Det er utarbeidet egen rapport med oversikt over utførte prosjekter innen drift og vedlikehold de siste årene.
  • Idé-seminar om Vinter-FoU
    Det er gjennomført et idé-seminar om FoU i vinterdriften i samarbeid med bransjen våren 2009. Seminaret kom opp med flere forslag til FoU som grunnlag for kommende prosjekter.
  • Spesialutstyr for drift og vedlikehold
    Det er opprettet en egen arbeidsgruppe som har sett på behovet for spesialutstyr i innen drift og vedlikehold. Det er laget et eget notat om spesialutstyr.
  • Seminar om FoU i kontrakter
    Det er gjennomført et seminar om FoU i kontrakter våren 2009 hvor det også ble sett på mulige finansierings- og støtteordninger.
  • Seminar om utvikling av metoder og utstyr
    Det er gjennomført et seminar i forbindelse med Teknologidagene høsten 2010 med fokus på behov og muligheter for samarbeid om utviklingsprosjekter.
  • FoU Indre Romsdal og andre utviklingsprosjekter
    Prosjektet har bidratt med initiering og finansiering av konsulentbistand i FoU-prosjekt i Indre Romsdal, og gitt innspill til initiering av FoU i andre driftskontrakter i samarbeid med SaltSMART-prosjektet. For høsten 2011 er det planlagt et utviklingsprosjekt for GPS-styrt salting i Stavanger og videre uttesting og utvikling av Fastsandmetoden i Vinje.
  • Utesting av transpondere
    Det er gjennomført forprosjekt for uttesting av elektroniske brøytestikk og gjenfinning av kummer og stikkrenner ved hjelp av transpondere i samarbeid med ITS2020. Videreutvikling av elektroniske brøytestikk er foreløpig lagt på is, mens uttesting av gjenfinning av kummer pågår til våren 2011.
  • Innspill til Vegværprosjektet
    Det er gitt innspill til arbeidet med beslutningsstøtte og meteorologi sammen med SaltSMART.
  • Testsrekninger
    Det er utarbeidet forslag til framtidige teststrekninger sammen med ITS-siden.