Moderne vegtunneler utviklet forslag til en komplett og enhetlig strategi for tunnel.

Det har vært en omfattende utvikling i Norges tunnelvirksomhet, og mange rammeforhold har endret seg. FoU-programmet Moderne vegtunneler har gitt forslag til svar på hvordan vi skal planlegge, bygge, vedlikeholde og oppgradere tunneler, samt når man skal velge tunnel fremfor andre løsninger.

Bakgrunn og mål for etatsprogrammet

FoU-programmet Moderne vegtunneler ble startet etter flere hendelser i både europeiske og norske tunneler de siste tiårene, samt føringene i bransjerapporten Tunnelsikkerhet (juni 2007) og Agendarapporten (oktober 2007).

I perioden 2008–2011 arbeidet prosjektet med å utvikle forslag til en enhetlig strategi for vegtunneler i etaten. Denne strategien inneholdt blant annet:

  • Planlegging (bl.a. hvorfor bygge tunnel, alternativ, tekniske/økonomiske avgrensninger, konsekvenser, ensartet praksis)
  • Bygging (profilutforming, utførelse, stabilitetssikring, kledninger, materialutvikling, teknisk utstyr)
  • Drift og vedlikehold (bestillerkompetanse, elektro, erfaringsoverføring,)
  • Forvaltning (organisering og forvaltningssystem)
  • Tilgjengelighet og sikkerhet (tilstrekkelig standard og sikkerhet, funksjonalitet, oppetid, dokumentasjon, brannsikring)
  • Levetid (dokumentasjon av levetidskostnader, dimensjonerende levetid, oppgradering)
  • Økonomi og konsekvenser
  • Tverrfaglig kompetanse, ledelse og styring