Smartere transport i Oslo-regionen (STOR) – læring fra prosjektene
STOR-prosjektet var et innovasjonssamarbeid mellom Bymiljøetaten i Oslo kommune, Ruter og Statens vegvesen.
I løpet perioden oktober 2017 til desember 2023 gjennomførte de 16 ulike pilotprosjekter for å teste og lære om nye innovative mobilitetstjenester, og forbedret eksisterende tjenester i hovedstadsregionen i tett samarbeid med næringsliv og innbyggere.
Prosjektet så blant annet på hvordan de kunne forbedre trafikkavviklingen i sentrum, tilbud for syklister, varelevering, selvkjørende kollektivtrafikk, mikromobilitet og kombinasjonen av ulike mobilitetstjenester i Oslo og Viken.
Oppsummering og læring
Hvorfor?
Befolkningen i Oslo-området vokser kraftig, og det stilles store krav til god mobilitet som også ivaretar klima og miljøhensyn. God mobilitet betyr at det skal være enkelt å bevege seg rundt. Vi trenger derfor løsninger som møter morgendagens behov for både personer og gods. Teknologien utvikler seg raskt og det skaper nye muligheter for mer bærekraftig, brukertilpasset og kostnadseffektive transportløsninger.
Det er viktig at alle involverte aktører samarbeider for å oppnå god mobilitet. Bymiljøetaten, Ruter og Staten vegvesen opprettet samarbeidsprosjektet for å få til et felles, tverrfaglig løft for smartere mobilitetsløsninger for fremtiden.
I 2018 vant Oslo og Akershus fylkeskommune 12,5 millioner kroner til Pilotering av punkt-til-punktkjøring med autonome busser. STOR-prosjektet var ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. Konkurransen Smartere transport i Norge var et av regjeringens bidrag i utviklingen av innovasjon i landet.
Mål
STOR-prosjektet skulle understøtte disse overordnede målsettingene:
- Enklere reisehverdag
- Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål (Miljøvennlig)
- Nullvisjon for drepte og hardt skadde (Trygt)
- Effektiv bruk av ny teknologi (Effektivt)
- Mer for pengene
Disse målene er i tråd med de overordene målsettingene i nasjonal transportplan (Regjeringen) og FNs bærekraftsmål (FN) (3 God helse og livskvalitet, 9 Innovasjon og infrastruktur, 10 Mindre ulikhet, 11 Bærekraftige byer og samfunn, 13 Stoppe klimaendringene og 17 Samarbeid for å nå målene).
Videre skulle vi sammen lære mer om hvordan vi kunne:
- tilby sømløse mobilitetsløsninger og- tjenester
- forbedre eksisterende løsninger og tjenester
- forbedre samarbeidet på tvers av virksomhetene og bruke brukerorienterte prosesser
Pilotprosjekter
Smartere transport i Oslo-regionen gjennomførte flere piloter.
- Selvkjørende kollektivtransport (Ruter) – felles pilotering av selvkjørende kjøretøy i Oslo og Viken.
- Forberedelse til automatisert transport – ser på effekter og muligheter ved utviklingen av automatiserte transporter.
- Varelevering (Oslo kommune) – hvordan forbedre levering av store og tunge varer i byen?
- HC-parkering (Oslo kommune) – hvordan forbedre tilbudet i Oslo sentrum ved smart bruk av teknologi?
- Smart fartsdemping (Oslo kommune) – hvordan finne fartsdempere som også ivaretar fremkommeligheten for kollektivtransport og utrykningskjøretøy?
- Mobilitetspunkt Filipstad (Ruter) – elektriske fremkomstmidler til disposisjon for befolkningen i Oslo.
- Elsparkesykkel – forstår brukerne reglene for elsparkesykkel, og hva kan vi gjøre for å øke etterlevelsen?
- Turistmobilitet (Oslo kommune) – hvordan finne nye bærekraftige transporttilbud for turister som tar hensyn til byen, innbyggerne og næringslivet?
- RuterPilot (PDF, Ruter) – kan mobilitet som en tjeneste (MaaS) gjøre det mulig for flere å klare seg uten privatbil?
- Trafikkavvikling Ring 1 (Oslo kommune) – hvordan forbedre informasjon om kjøremønster og trafikkavvikling i Oslo sentrum?
- VeiHint (Oslo kommune) – hvordan få flere til å overholde reguleringene i Oslo sentrum?
- Sykkelprosjekter – hvordan bidra til økt sykkelandel?
- Syklister i blindsone ved høyresving – hvordan øke trafikksikkerheten for syklister ved hjelp av samvirkende ITS?
- Trafikklysassistanse (TLA) – deling av signaldata med kjøretøy og omgivelser og hvordan kan vi bruke den informasjonen til bedre trafikkavvikling?
- Innfartsparkering Tusenfryd – hvordan øke bruken ved hjelp av samvirkende ITS?
Kontakt
Bymiljøetaten i Oslo kommune
Sarah Soon Malling
Telefon (sentralbord): 23 48 20 30
E-post: sarah.malling@bym.oslo.kommune.no
Ruter
Vibeke Harlem
Telefon: 90 52 44 75
E-post: vibeke.harlem@ruter.no
Statens vegvesen
Irina Jonsson
Telefon: 91 90 19 18
E-post: irina.jonsson@vegvesen.no