Tungbilsjåfører får prioritert nummer til veitrafikksentralen
Statens vegvesen har lansert en ny tjeneste i Vegvesen trafikk-appen.
Nå får tungbilsjåfører en prioritert linje inn til veitrafikksentralen for å melde inn viktige hendelser.
Yrkessjåfører har god kompetanse om veiene de ofte kjører på, og kan bidra med verdifull innsikt for å bedre fremkommelighet og sikkerhet på veien.
For eksempel at det skal være lett å få svar hos veitrafikksentralen hvis en sjåfør står fast i en bakke og sperrer veien.
Slik skal tjenesten fungere
Tjenesten fungerer slik at man ved å trykke på at man kjører «Tungbil» i appen, får opp en egen «Kontakt vegtrafikksentralen»-funksjon under «Innstillinger». Derfra kan man nå ringe direkte til veitrafikksentralen og bli prioritert foran øvrige publikumssamtaler. Dette er første versjon, og tjenesten vil vurderes og utvikles fortløpende. Dersom man ikke får opp funksjonen, bør man gjøre en oppdatering av appen.

Retningslinjer for bruk av tjenesten
Norges Lastebileierforbund (NLF) har lenge ønsket seg en prioritert kanal som gjør det lettere for deres medlemmer å komme i kontakt med veitrafikksentralen med informasjon om farlige forhold langs veien. Dette er en tjeneste som testes ut, og sammen med NLF har vi laget retningslinjer for hvordan tjenesten skal brukes.
Å ringe fra app skal kun brukes for å melde fra om viktige opplysninger som kan påvirke fremkommelighet og sikkerhet på vei. Den skal for eksempel ikke benyttes om man lurer på vær og føre. Da skal man i stedet ringe 175 eller sjekke Vegvesen trafikk på nett eller i app. Den prioriterte tjenesten er forbeholdt de som er registrert som tungbil i appen, og skal ikke videreformidles til andre trafikanter. Det er en forutsetning at telefonnummeret ikke distribueres til andre eller brukes til andre formål enn det som er satt.