Geir Hartz Jørgensen
- Telefon:
- E-post:
E10 mellom Nappstraumen og Å skal sikres mot skred, vind og bølger og eksisterende trasé skal utbedres på utvalgte strekninger.
November 2025:
Statens vegvesen varsler oppstart av arbeid med detaljreguleringsplan for tiltak på og langs E10 i Moskenes kommune og Flakstad kommune. Planarbeidet gjennomføres i tråd med de kommunale planprogrammene som er tidligere vedtatt i respektive kommune.
Detaljerte varsler inkludert lenke til sakdokumenter for hver kommune finnes her:
Februar 2025:
Planprogrammet ble behandlet politisk i Flakstad kommune og i Moskenes kommune. Begge vedtok planene. Arbeidet fortsetter nå med reguleringsplaner for prosjektet.
I andre halvår av 2025 forventes det oppstart av regulering. Målsetningen er å vedta reguleringsplanen i 2026.
Planer og planprogram for E10 i Flakstad kommune og Moskenes kommune
Statens vegvesen planlegger utbedring og oppgradering av delstrekninger på E10 i Lofoten. Målet er å redusere faren for skred, bølger og å forbedre framkommeligheten.
Oppsstart av regulering er nært forestående.
Det har vært gjennomført oppstartsmøte med Flakstad kommune, torsdag 30.10.25. Høsten 2025 vil det bli oppstart av regulering. Målsetning er å vedta reguleringsplan i 2026.
Vegprosjektet E10 Nappstraumen–Å gjennom Flakstad og Moskenes har bakgrunn i konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl–Å, datert 19.08.2015.
I vedtatt Nasjonal transportplan 2025–2036 ligger Nappstraumen–Å i første seksårsperiode. Under kapittel 12.1.8 Korridor Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes, beskrives at E10 Nappstraumen–Å i Lofoten skal prioriteres for å sikre bedre fremkommelighet i skredutsatte områder.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for skredsikring og økt framkommelighet for de mest kritiske punktene av E10 gjennom Flakstad. I justert planprogram med merknadsbehandling, konsekvensutredning og alternativsvurdering anbefaler Statens vegvesen skredsikringstunnel gjennom Blekktinden og skredsikring av Bøfjellet, Spengerleira og Voland. Planprogrammet anbefaler regulering av samtlige tiltak, som også inkluderer trafikksikkerhetstiltak ved Nappskaret og utbedring av Mørkved og Mølnarodden.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for ombygging av de mest kritiske punktene av E10 gjennom Moskenes. Planprogrammet anbefaler regulering av sammenhengende tiltak for myke trafikanter gjennom Reine fra Sakrisøy bru til Reinehalsen, og Sørvågen fra kryss ved fergeanløp Moskenes og til Å.
I vedtatt Nasjonal transportplan for 2025–2036 ligger Nappstraumen – Å i første seksårsperiode. Under kapittel 12.1.8 Korridor Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes, beskrives at E10 Nappstraumen–Å i Lofoten skal prioriteres for å sikre bedre fremkommelighet i skredutsatte områder.
Prosjektets styringsmål er fastsatt av veidirektøren til 1492 mill. 2024-kr.
Planprogrammet for strekningen ble vedtatt i Flakstad og Moskenes kommune i 2025.