E18 Ørje–Vinterbro
Hvor?
- Fylker:
- Østfold, Akershus
Kommuner:
Indre Østfold, Marker, Ås, Nordre Follo
Hva?
E18 Ørje-Vinterbro er bygging av 70 kilometer ny motorveg mellom svenskegrensa og Vinterbro. Utbyggingen omfatter også mange sidevegstiltak. Åtte av i alt ni delstrekninger er ferdige og åpnet for trafikk. Kun prosjektet E18 Retvet-Vinterbro står igjen før hele strekningen er ferdig utbygd.
Hvorfor?
Hensikten med å bygge ny E18 har vært å bedre framkommeligheten gjennom å øke kapasiteten og å øke trafikksikkerheten, særlig ved å redusere i de alvorlige møteulykkene. Utbyggingen har også en miljøgevinst ved at tung- og gjennomfartstrafikk har blitt ledet utenom byer og tettsteder.
Kart
Delprosjekter
Framdrift
Utbyggingen omfatter totalt 5,6 kilometer ny to felts E18 fra kommunegrensa mellom Marker og Eidsberg til Melleby og ble åpnet for trafikk i oktober1998. Byggingen omfattet toplanskryss ved fylkesveg 818 ved Melleby. På strekningen er det bygget fem E18-bruer og en overgangsbru.
Utbyggingsprosjektet hadde en kostnad på ca 180 mill. (2020-) kroner.
Byggingen av 9,3 kilometer ny to-felts E18 mellom Ørje og kommunegrensa til Eidsberg startet i februar 2001. Strekningen ble åpnet for trafikk i oktober 2003. Prosjektet omfattet bygging toplanskryss ved Trollbærtjern med rasteplass i tilknytning til krysset og i alt åtte bruer for E18 samt en overgangsbru i tre. I Ørje ble det bygget ny bru over kanalen til sluseområdet og området langs kanalen ble rustet opp og tilrettelagt for ferdsel og opphold. Prosjektet hadde en kostnad på 470 mill (2020-)kroner.
Ny E18 fra Sekkelsten til Krosby omfatter seks kilometer firefelts motorveg med total vegbredde på 20 meter. Dette er det tredje prosjektet i utbyggingen E18 Ørje-Vinterbro og åpnet for trafikk i oktober 2005. På strekningen ble det bygget fem E18-bruer og fem overgangsbruer i tre. Jernbanen ble lagt i kulvert under E18. Toplanskryss ble bygget ved Moen og ved Eiebakke. Traséen til den nye firefeltsvegen ble lagt i en bue rundt Askim sentrum, noe som løste de daværende trafikale og miljømessige problemene. Kostnad: ca 880 mill. (2020-)kroner.
Ny E18 fra Momarken til Sekkelsten er bygget som 7,4 kilometer firefelts motorveg med total vegbredde på 20 meter. Anleggsarbeidet startet i 2005, og vegen sto ferdig i 2007. På strekningen ble det bygget toplanskryss ved Brennemoen og Sekkesten. Det ble også bygget 1,3 kilometer ny Rv. 22. I tillegg ble det bygget en 40 meter lang miljøkulvert ved Tenor, to overgangsbruer og fem E18-bruer.
Kostnad: ca. 770 mill. (2020-) kroner.
Ny E18 fra Krosby til Knapstad er åtte kilometer firefelts motorveg med total vegbredde på 20 meter. Anleggsarbeidet startet høsten 2007 og vegen ble åpnet for trafikk 23. november 2010. Prosjektet omfattet blant annet byggingen av den 1050 meter lange tunnelen mellom Romsåsen og den 300 meter lange skråstagbrua Smålenene bru som har blitt et kjent landemerke i Indre Østfold.
Kostnad: ca 1550 mill. (2020-) kroner.
Ny E18 mellom Melleby og Momarken er bygget som åtte kilometer tofelts motorveg med forbikjøringsfelt (smal firefelts), med en vegbredde fra 13,5 til 17,5 meter. Anleggsarbeidene begynte i januar 2012, og vegen åpnet for trafikk 1. oktober 2014. Prosjektet var da det sjette i utbyggingen av E18 Ørje-Vinterbro. Som en del av prosjektet ble fylkesveg 123 utbedret fra Ramstadkrysset og nordover til det nye Homstvetkrysset. Vegbredden ble utvidet og det ble bygget ny bro over Hæra, pluss gang og sykkelveg fram til en ny parkeringsplass for busspendlere ved Homstvet. Ramstadkrysset ble ombygget til rundkjøring, kombinert med en forlengelse av gang- og sykkelstien langs fylkesveg 123 retning Mysen sentrum. Kostnad: ca 1530 mill (2020-) kroner.
Anleggsarbeidet på E18 Knapstad-Retvet startet i mars 2014. I november 2016 ble vegen åpnet for trafikk. Den seks km lange strekningen består blant annet av 20 meter bred motorveg med fire kjørefelt og midtdeler. Byggingen av Hobølelva bru, Holt bruer, flere toplanskryss samt viltoverganger inngikk i prosjektet.
Kostnad: ca 1820 mill (2020-)kroner.
Prosjektet omfatter tofelts motortrafikkveg med midtdeler fra riksgrensen til Ørje. Strekningen er cirka 6,4 kilometer lang, med en bredde på 12,5 meter. Anleggsarbeidet på strekningen startet sommeren 2013, og vegen ble åpnet for trafikk i 2017. Utbyggingen omfattet også bygging av nye lokalveger samt gang- og sykkelveger og bygging av den spektaktulære stlålbrua over E18, Norgesporten. Kostnad: ca 1085 mill. (2020-)kroner.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 70 km
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
Mer om prosjektet
E18 gjennom Østfold er en av hovedferdselsårene mellom Norge og Sverige og inngår i "det Nordiske triangel" Oslo-Stockholm-København. Opp mot 25 prosent av all godstransport på veg mellom Norge og utlandet går over E18. E18 betjener også det vesentligste av person- og godstransporten som skal til eller fra indre Østfold.
Utbyggingen av E18 mellom Ørje og Vinterbro bygget blant annet på føringer i Nasjonal transportplan 2002-2011 som ble lagt fram i Stortingsmelding 46 (1999-2000). Denne fremmet blant annet nullvisjonen om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde. Stortingsmeldingen kom også med klare signaler om at "smal" firefelts veg, av trafikksikkerhetshensyn, burde vurderes i stedet for tofelts motorveg.
Utbyggingen av ny E18 gjennom Østfold har inngått i den delvis bompengefinansierte "Østfoldpakka", som ble vedtatt av Stortinget 24. februar 2000 i Stortingsproposisjon nr. 26 (1999.2000). Formålet med Østfoldpakka var bedring av framkommeligheten og å skape en sikrere E18 gjennom Østfold ved å legge denne utenom tettstedene.
Kontakt
Kontakter
Anne Grethe Nordahl
- E-post: