E18 Vestkorridoren
E18 Vestkorridoren er 17 km ny hovedveg mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Anleggsarbeider pågår nå mellom Fornebukrysset og Ramstadsletta.
Statens vegvesens prosjekter
Hvorfor ny E18?
Utvikling av arealbruk og transportsystem på veg i Vestkorridoren skal forbedre tilgjengeligheten til viktige reisemål og legge til rette for økt bruk av miljørvennlige transportformer som alternativ til bil. Tiltakene skal redusere trafikkskapte miljøproblemer i Vestkorridoren og redusere bilbruken.
E18 Vestkorridoren skal:
- Redusere rushtidsforsinkelser. Næringslivet og kollektivtransport skal prioriteres.
- Legge til rette for økt andel reiser med miljøvennlige transportformer (kollektiv, sykkel og gange).
- Transportsystem som håndterer regional og lokal transport.
- Redusere luftforurensing og støyplage for naboene.
- Redusere barrierer som hindrer ferdsel og øke opplevelsesverdier.
- Begrense gjennomgangstrafikk i boligomårder.
Bakgrunn
E18 vestover fra Oslo er en av landets mest belastede veger, med mye kø og problemer for både buss og bil. Strekningen har mye kollektivtrafikk og er viktig for næringslivet. Videre er E18 en viktig transportåre mot kontinentet med tilknytninger til internasjonale ferje- og havneterminaler i Oslo. Prognoser for befolkningsutvikling, regional økonomi og trafikk peker i retning av fortsatt betydelig vekst.
Strekningen har store forsinkelser og køproblemer, særlig i morgenrushet. Bussene har dårlig fremkommelighet, spesielt ut av Oslo og på tverrgående ruter. Dagens trafikksituasjon er en stor miljøbelastning for veiens nærområder. Det går en viktig sykkelforbindelse gjennom Bærum kommune langs E18, og denne har varierende standard.
Eksisterende E18 har funksjon som både hovedveg og lokalveg, der det er relativt kort avstand mellom kryssene. Dette gir et komplisert kjøremønster der det ofte oppstår lokale flaskehalser, og svært ujevn avvikling og hastighet. Dette resulterer i uhell og ulykker.
Når det oppstår kø på E18 velger mange å kjøre gjennom boligområdene. Dette gjør at svært mange plages av forurensning og støy fra trafikken. Køene gir forsinkelser for kollektivtrafikken og et tidstap for vegtransporten som er av stor økonomisk betydning for samfunnet.
Situasjonen forverres i takt med betydelig vekst i antall arbeidsplasser og boliger i området rundt og langs E18, og Oslo-området forøvrig. Dette gir store utfordringer med hensyn til utbygging av et transportsystem med større kapasitet.
E18-korridoren utgjør både en visuell og en funksjonell barriere i områdene den berører, og den påfører omgivelsene stor belastning i form av støy og luftforurensing.