Prosjektet skal bidra til økt sykkelbruk ved å tilby en trygg, direkte og trafikksikker sykkelvei som kan brukes av alle typer syklister og som bidrar til god fremkommelighet. Det etableres i tillegg en fortausløsning langs sykkelvegen til bruk for fotgjengere. Prosjektet støtter opp om målet om å øke sykkeltrafikken og redusere bilbruken i Kristiansand.

Prosjektet innebærer bygging av en sykkelekspressvei langs E18 på delstrekket fra Vollevannet til Bjørndalssletta.

Ny sykkelekspressveg starter i toppen av Narviksbakken, går videre gjennom undergangen under Ålefjærveien, langs baksiden av støyskjermen mot E18 gjennom boligområdet Vollebakken og fortsetter over en ny bru over rundkjøringen nord på Bjørndalssletta. Her kobles den så sammen med eksisterende sykkelekspressvei like ved Hageland Oddernes, som fortsetter opp til Østerveien på Oddemarka.

Bilde av Bjørndalssletta
Bjørndalssletta Foto: Jan Helge Egeland

Vei:
E18
Fase:
Prosjekteringsfase
Kommuner:
Kristiansand
Fylker:
Agder
Lengde:
1300 meter
Omfang:
1300 meter
Finansiering:
Bompenger
Nasjonal transportplan:
Ikke omtalt
Totalkostnad:
190 millioner kroner (2023)
Oppstart:
Vår 2026
Antatt åpnet:
Høst 2027

Planområdet © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Prosjektkontor

Besøksadresse:

Prosjektkontor Banehaven 2B, 4612 Kristiansand

Kontakter

Jan Helge Egeland

Prosjektleder
Telefon:
992 59 333
E-post:

Eirik Sølfest Thomassen

Prosjekteringsleder
Telefon:
97511151
E-post:

Øystein Aalen

Planleggingsleder
Telefon:
41635642
E-post:

Sist oppdatert: 26. februar 2025

Gå videre