Den første store Rogfast-kontrakten er tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg og Bokn.

Det var NCC Norge AS og Skanska Norge AS som til slutt stod igjen som tilbydere. Skanska Norge AS ble tildelt kontrakten. Det skal bygges to ganger 9 kilometer med tunnel mellom Bokn i nord, og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges 2 kilometer med vei i dagen.

Den undersjøiske tunnelen blir totalt 26,7 kilometer lang, og strekker seg mellom Randaberg i sør til Bokn i nord. 

Siste tilbud:
Tilbyder Tilbud
Skanska Norge AS 4 982 898 696 kroner 
NCC Norge AS 5 713 537 267 kroner

JV OHA Tunnel bestående av OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A , Hyundai Engineering & Construction Co, Ltd og Aldesa, SA, var også prekvalifisert, men valgte å trekke seg.

– Vi har vært gjennom en prosess med samtaler og forhandlinger med entreprenørene som ble prekvalifisert. Det er ikke ideelt at vi til slutt kun satt igjen med to entreprenører, men det er lite vi kan gjøre med det. De siste tilbudene er høyere enn byggherre anslaget, men det har skjedd mye siden 2020. Den generelle prisstigningen innen bygg og anlegg er høyere enn forventet i prognosene, noe som påvirker prisnivået, sier prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo.

Han forteller at planen er å signere kontrakten med Skanska Norge AS i 2022, med oppstart på Bokn tidlig i 2023.

– Det blir en milepæl for E39 Rogfast, sier Kaarmo.

Den neste store kontrakten er også i sluttfasen. Det er arbeids felleskapene Hæhre/Risa og Implenia/Stangeland som har leverte sine siste tilbud på kontrakten fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy.

Tilbudene:
Tilbyder Tilbud
Hæhre/Risa 4 569 175 059 kroner
Implenia/Stangeland 4 069 604 063 kroner

– Nå skal vi kvalitetssikre og gå gjennom tilbudene. Vi har som målsetting at vi signerer kontrakten med valgt entreprenør i 2022, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.

Kontakter

Oddvar Kaarmo

Prosjektsjef, Statens vegvesen
Telefon:
95 04 85 25
E-post:
Aktuelt for fylke(r): Rogaland