E45 Øvre Alta–Kløfta
Hvor?
- Fylker:
- Finnmark
Kommuner:
Alta
Hva?
Finne en bedre løsning for trafikken gjennom eller forbi Eiby.
Hvorfor?
En trafikksikker løsning som gir bedre framkommelighet.
Kart
Framdrift
Oppstart av konsekvensutredning og detaljregulering, med utgangspunkt i fire mulige alternativer i planprogrammet.
Grunnboring langs flere mulige alternative vegtraséer.
Utarbeidet silingsrapport med analyser og vurderinger av tre alternativ.
Blant annet er det gjort grunnundersøkelser og foreløpige beregninger av kostnader og samfunnsnytte. Natur- og vassdragsmiljø, landskapsmessige virkninger, miljøkonsekvenser og påvirkning av naturressurser har stor betydning for anbefalingen.
Eksempler på dette er flomanalyse, og i hvilken grad naturinngrep vil påvirke blant annet næringsinteresser, dyrka mark, friluftsliv og verna vassdrag.
Planprogram for den videre prosessen ble fastsatt i møte i planutvalget i Alta kommune 12. oktober 2022.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Finansiering:
- Stat
Mer om prosjektet
Vegstrekningen for reguleringsplan E45 Øvre Alta–Kløfta er per i dag ikke inne i Nasjonal transportplan. Denne strekningen er heller ikke en del av det store rassikringsprosjektet gjennom Kløfta lengre sør på E45.
Statens vegvesen har likevel valgt å ta det sterke ønsket om ny vegløsning gjennom Eiby på alvor, og kjøre planprosessen videre. Strekningen på E45 som utredes er om lag 13 kilometer lang.
Blant annet er det gjort grunnundersøkelser og foreløpige beregninger av kostnader og samfunnsnytte. Natur- og vassdragsmiljø, landskapsmessige virkninger, miljøkonsekvenser og påvirkning av naturressurser har stor betydning for anbefalingen videre.
Eksempler på dette er flomanalyse, og i hvilken grad naturinngrep vil påvirke blant annet næringsinteresser, dyrka mark, friluftsliv og verna vassdrag.