De 344 forankringsboltene til Hålogalandsbrua på E6 i Narvik er byttet ut. Jobben har krevd smidighet, kompetanse og utvikling av nytt verktøy.

Bildet viser E6 Hålogalandsbrua med to tår og de to bærekablene. Kablene er 1621 meter lange. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. To på hver side av brua. Kablene nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt.
E6 Hålogalandsbrua. Bærekablene har en lengde på er 1621 meter. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. Kablene nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen

Det er trangt inne i forankringskamrene der bærekablene til Hålogalandsbrua er festet. I hvert kammer står et førtitalls delkabler under høyt spenn. De danner en firkantet kjegle ned mot forankringsplatene i gulvet.

Vektfordeling: Hver delkabel ender i et solid støpt kabelhode. De forankres i landfestet med to lange bolter som låses til grove festeplater av massivt stål. Det er disse 344 boltene som nå er skiftet ut. Prinsippet sørger for at vekten av brua fordeles jevnt. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Vektfordeling: Hver delkabel ender i et solid støpt kabelhode. De forankres i landfestet med to lange bolter som låses til grove festeplater av massivt stål. Det er disse 344 boltene som nå er skiftet ut. Prinsippet sørger for at vekten av brua fordeles jevnt. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen

Ingen vinkler er rette. Gulv, tak og vegger heller med 45 grader og alle forankringsboltene har ulik vinkel. Under forankringsplatene må arbeidslaget føle seg fram for å få på plass de koniske mutterne som låser bolten og holder brua oppe.

Bildet viser byggeleder Signe Katarina Evjen og hvor liten hun blir ved siden av forankringsboltenetil Hålogalandsbrua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Store dimensjoner: Byggeleder Signe Katarina Evjen blir liten ved siden av forankringsboltene til Hålogalandsbrua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.

– Arbeidsstillinga er det mest utfordrende med denne jobben. Ein blir en liten apekatt som klatrer og klyver. Uansett ka du gjør står du aldri godt. Derfor roterer vi på oppgavene og så har vi funnet måter å jobbe på for å spare oss sjøl, smiler arbeidsleder i verkstedbedriften HMR Voss, Daniel Stokken.

Smidig: Arbeiderne må være litt apekatt for å få jobben gjort. Her monteres løpeskinne for talje og vinsj i taket på det ene forankringskammeret. Taket det jobbes under har 45 graders vinkel. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Smidig: Arbeiderne må være litt apekatt for å få jobben gjort. Her monteres løpeskinne for talje og vinsj i taket på det ene forankringskammeret. Taket det jobbes under har 45 graders vinkel. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.

Tunge løft

Arbeidslaget henger mer eller mindre i sikringstau og seler. Det letteste løftet er boltene. De er drøyt to meter lange og veier 50 kilo hver. Det tyngste løftet er på 300 kilo. Det er det hydrauliske verktøyet som brukes for å sette et ekstra spenn på en og en delkabel mens de to boltene som forankrer den byttes. For å få utstyret inn og på plass brukes taljer og skinner med vinsj som arbeidslaget monterer i taket og langs veggene.

Film boltebytte E6 Hålogalandsbrua

Arbeidsleder i verkstedbedriften HMR Voss, Daniel Stokken, forklarer at arbeidet med å bytte forankringsbolter i Hålogalandsbrua er krevende. Video: Knut Haarvik.

– Det er svært mange enkeltoperasjoner som skal til for å bytte en forankringsbolt. Metoden har vi utviklet og forbedret undervegs. Målet var å bytte to bolter per dag, men nå kan vi gangen i arbeidet , så på det meste har vi skiftet opp til fem bolter per dag, sier Stokken.

Fornøyd: Arbeidsleder Daniel Stokken i HRM Voss i prat med prosjektleder E6 Hålogalandsbrua Hans Jack Arntzen og byggeleder Signe Katarina Evjen. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Fornøyd: Arbeidsleder Daniel Stokken i HRM Voss i prat med prosjektleder E6 Hålogalandsbrua Hans Jack Arntzen og byggeleder Signe Katarina Evjen. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.

Statens vegvesen er svært fornøyd med arbeidet HMR Voss har utført.

– De har gjennomført en svært krevende jobb uten skader og med høy grad av sikkerhet. Samtidig har de holdt sin planlagte framdrift. Det setter vi som oppdragsgiver pris på sier, byggeleder Signe Katarina Evjen.

Den 1 533 meter lange Hålogalandsbrua på E6 i Narvik åpnet i desember 2018. Med et hovedspenn på 1 145 meter er den Norges nest lengste hengebru. En måned etter åpning ble det oppdaget brudd i en av bruas 344 forankringsbolter. En ekspertgruppe konkluderte med at det ikke var materialfeil, men sannsynlig at boltene hadde blitt utsatt for fuktighet i løpet av byggetiden.

På den sikre siden

Ståltypen har meget høy hardhet og fasthet men er samtidig sensitiv for fuktighet og det som kalles sprøbrudd. Ved inspeksjon ble det ikke oppdaget sprekker i flere bolter. Likevel valgte Statens vegvesen å skifte ut alle festeboltene på Hålogalandsbrua.

Brudd i en bolt utgjorde ingen fare for brua eller for sikkerheten til dem som har bukt brua. Det forteller prosjektleder Han Jack Arntzen.

– Men brua skal stå der i hundrede år. For å fjerne en mulig fremtidig risiko, landet vi på at vi ville skifte alle boltene. Boltene som nå forankrer bærekablene har aldri har vært utsatt for fuktighet. De er gjennomlyst og testet for å tåle mange gange den belastningen de utsettes for. 

Trangt: Det er lite plass under platene der boltene festes. Platene er av massivt stål som er støpt fast, spent opp og forankret lang inne i fjellet på begge sider av brua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Trangt: Det er lite plass under platene der boltene festes. Platene er av massivt stål som er støpt fast, spent opp og forankret lang inne i fjellet på begge sider av brua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.

Totalt kostet bytte av forankringsboltene 32,5 millioner kroner. Totalkostnaden for brua da den sto ferdig i 2018 var 3,8 milliarder kroner.

Egenutviklet verktøy

Selskapet HRM Voss er vant til krevende oppdrag med store kabelspenn. Men til denne helt spesielle jobben måtte de selv lage og utvikle nytt verktøyet for å kunne løse oppgaven, forteller arbeidslederen.

– Vi testet ut en masse verktøy hjemme på Voss og forkastet halvparten. Så forkastet vi halvparten av det verktøyet vi tok med nordover. Etter hvert har vi modifisert og bygd nye verktøy for å få gjort jobben sånn vi ønsket.

Av konkurransehensyn ønsker ikke HRM Voss å vise fram utstyret de har utviklet.

– Skulle det dukke opp et tilsvarende oppdag et eller annet sted i verden, har vi erfaring, kompetanse og et utstyr som trolig er ganske unikt, avslutter Stokken.

Tunge løft: Boltene er ca. 210 cm lange og veier omlag 50 kilo hver. Arbeidsleder Stokken vurderer å ta en som suvenir fra det spesielle oppdraget. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Tunge løft: Forankringsboltene er ca. 210 cm lange og veier ca. 50 kilo hver. Arbeidsleder Stokken vurderer å ta en som suvenir fra det spesielle oppdraget. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Aktuelt for fylke(r): Nordland