1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Karoline Rage, Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Akershus

Kommuner:

Vestby

Hva?

Elva Såna i Hølen skal errosjonssikres for å sikre Hølendalen bruer (E6 og jenbanen) mot skred.

Hvorfor?

Errosjonssikringen av elva blir gjort for å opprettholde sikkerhet og fremkommelighet for E6 og jernbane.

Kart

Hølendalen bruer © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

2025-2026: Byggeplanlegging

Høst 2026: Planlagt byggestart

Høst 2027: Antatt ferdig

Nasjonal transportplan:
Ikke omtalt
Totalkostnad:
20 mill. kr.
Oppstart:
Høst 2026

Mer om prosjektet

Elva Såna i Hølen, Vestby kommune, skal erosjonssikres i området ved Hølendalen bruer (E6 og jernbanen). Bakgrunnen for dette er at det tidligere har gått ras/glidninger i området, og utførte grunnundersøkelser viser at det er store områder med kvikkleire og lav sikkerhet mot skred.

E6 broene er bygd i 1997 og er fundamenter til fjell. Pelene nærmest elva har en total lengde på 75 meter, og det er 25 meter fra terrengnivå til fjell. Løsmassene består av 5 meter tørrskorpeleire over kvikkleire ned til 16 meters dybde.

Oversiktsbilde E6 Hølendalen bruer.
Oversiktsbilde E6 Hølendalen bruer. Foto: Google maps
Typisk tverrprofil E6 Hølendalen bruer.
Typisk tverrprofil E6 Hølendalen bruer. Foto: Statens vegvesen

Kontakter

Thorstein Hymer

Prosjektleder
Telefon:
405 53 426
E-post: