E6 Megården-Mørsvikbotn
Hvor?
- Fylker:
- Nordland
Kommuner:
Sørfold
Hva?
Statens vegvesen skal bygge ny vei på strekningen. Hele prosjektet omfatter bygging av 43,6 km ny vei, hvorav ca. 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden, som blir 812 m lang. Den nye veien blir 12,2 km kortere enn dagens E6.
Hvorfor?
Ny vei vil fjerne flere av de største flaskehalsene på E6 gjennom Nordland, og redusere omkjøringstid fra 11+ timer til to timer. Ny vei vil gi langt bedre beredskap for landsdelen. Den nye veien vil ha moderne tunneler, bedre kurvatur og stigning, bredere kjørebane (9m) og 90 sone.
Kart
Delprosjekter
Framdrift
I februar 2014 fikk Statens vegvesen i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å utarbeide tre konseptvalgutredninger (KVU) i Nord-Norge. KVUene skulle danne grunnlag for planlegging og prioritering av framtidig samferdsel.
Oppdraget gjaldt følgende prosjekter:
• E6 Fauske–Mørsvikbotn
• E10 mellom Fiskebøl og Å i Lofoten
• E6 Høybuktmoen–Kirkenes
Begrunnelsen for utarbeidelse av KVU for Fauske–Mørsvikbotn var:
«Det er behov for å oppgradere flere av tunnelene på E6 mellom Megården og Mørsvikbotn for å oppfylle normalkravene til tunneler. Foreløpige beregninger tyder på at det vil være billigere å bygge nye tunneler framfor å utbedre de eksisterende. Med nye tunneler kan det også være aktuelt å endre E6-traseen ved å bygge bru fra Sommarset til Bonnåsjøen og fortsette langs den gamle E6-traseen til Mørsvikbotn. Dette vil fjerne stigninger og gjøre E6 gjennom Sørfold 8 kilometer kortere»
I mars 2014 startet arbeidet med å utrede nye løsninger for E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn.
4. juni 2014 avholdt Statens vegvesen et dialogmøte, hvor tre hovedalternativer for fremtidens E6 gjennom Sørfold ble presentert.
- Bygge nye tunneler parallelt med de gamle og at dagens vegtrasé i hovedsak beholdes.
- Bygge bru over Leirfjorden fra Sommerset, og at det bygges ny veg fra Bonåsjøen langs den gamle E6-traséen.
- Bygge en ny 14 kilometer lang tunnel mellom Nordfjorden og Kobbelv.
En løsning med flytebru fra Røsvik over Leirfjorden ble vurdert som uaktuell på grunn av uforholdsmessig store kostnader.
På dialogmøtet deltok representanter for berørte kommuner og brukergrupper. Hensikten med møtet var å få tilbakemeldinger på de foreløpige alternativene og å få mer kunnskap om behov og utfordringer.
I februar 2015 kom Statens vegvesen med en anbefaling om at det bør bygges helt ny E6 gjennom Sørfold i Nordland.
Bakgrunnen for anbefalingen var sikkerhet og beredskap.
"Statens vegvesen har vurdert ulike alternativer for å oppfylle kravene til sikkerhet i tunneler. Konklusjonen er at det vil koste inntil fire milliarder kroner å ruste opp dagens tunneler slik at de oppfyller sikkerhetskravene. Dette vil imidlertid ikke bedre framkommeligheten eller fjerne flaskehalsene.
Det er også behov for å styrke beredskapen på hovedforbindelsen gjennom Nord-Norge. I dag innebærer stengning av E6 på denne strekningen en omkjøring via Sverige på 11 timer"
Etter avtale med Sørfold Kommune, satte Statens vegvesen i gang detaljreguleringen for E6 Megården–Mørsvikbotn, og planprogrammet ble lagt ut på høring (26. februar til 22. april 2015).
Etter høringsperioden var avsluttet, ble planprogrammet vedtatt av Sørfold kommune 18. juni 2015 med tilhørende dokumenter:
11. måneder etter at regjerningen bestemte hovedprinsippene for den nye vegen, ble reguleringsplanen vedtatt.
Reguleringsplan for ny E6 gjennom Sørfold ble enstemmig vedtatt av kommunestyret i Sørfold 15. november 2016.
2017:
- I samarbeid med Sørfold kommune, startet Vegvesenet jobben med å lage en detaljreguleringsplan for nye massetak. Formålet var å øke kapasiteten for massedeponering og å etablere framtidige masseuttak.
- Videre fullførte Statens vegvesen prosjektering av strekningen Sommerset–Tverrdalen og reguleringsplanleggingen av deponier. Deretter ble prosjektet lagt på is, i påvente av nærmere avklaring for oppstartstidspunkt.
- I Nasjonal transportplan for 2018-2029, som ble behandlet på Stortinget i juni 2017, ble det bestemt at det skulle bevilges 8,5 mrd kroner til prosjektet. 500 millioner skulle bevilges mellom 2018-2023, og resten av midlene skulle bevilges mellom 2024-2029. Med denne prognosen presentert, ble det lagt til grunn at det sannsynligvis ikke kunne forventes midler til prosjektet før tidligst i 2022.
2018:
- Forslaget til reguleringsplan for massedeponier i Sørfold, ble sendt ut på høring og offentlig ettersyn med merknadsfrist 15. september 2018.
- Reguleringsplanen for deponiene og innkommende innspill ble behandlet av Sørfold kommune. Det ble bestemt at deponiområde 23, Steinbakken i Megården, skulle tas ut av planforslaget. Planforslag med justering ble vedtatt av kommunen 18. desember 2018.
2021:
- Samferdselsdepartementet besluttet at prosjektet skulle forberede bygging med tidlig innvolvering av entreprenør. I praksis betydde det at entreprenør kunne foreslå andre løsninger for bygging, trasévalg og materialvalg enn det som allerede var planlagt.
- Statens vegvesen inviterte bransjen til å bidra med løsning for å bygge E6 Megården–Mørsvikbotn, så raskt og effektivt som mulig. For å sikre en smidigere prosess, ble prosjektet delt opp i to byggetrinn med tre parseller:
- Byggetrinn 1 består av parsell 1 som er strekningen mellom Megården–Sommerset.
- Byggetrinn 2 består av parsell 2 som er bru over Leirfjorden, og parsell 3 som er strekningen mellom Tverrdalen og Mørsvikbotn. Det ble lagt opp til tidlig involvering for parsell 1 og 3
- For å tilrettelegge for tidliginvolvering av entreprenør, sikre en effektiv prosjektgjennomføring og sikre at alle berørte parter skulle få mulighet til å komme med sine innspill, ble det varslet planoppstart for fire ulike E6-traséer på strekningen Megården–Sommerset (parsell 1). Varselet ble sendt ut i juni 2021, med høringsfrist for innspill 24. august 2021.
- Statsforvaltere i Nordland ga tydelige signaler om at alternativ trasé (Alt 1) gjennom Nordfjorden, ville komme i konflikt med både natur- og landskapsverdier ved inngangsporten til Rago Nasjonalpark. Til grunn lå en miljøfaglig utredning, hvor det ble registrert både nær truede og sårbare naturtyper og arter. I november 2021 ble alternativet derfor skrinlagt som aktuell veglinje mellom Megården og Sommerset, og fire aktuelle veglinjer var nå blitt til tre.
2022:
- Statens vegvesen varslet planoppstart for to ulike traséer på strekningen mellom Sommerset og Mørsvikbotn (parsell 2 og 3). Høringsfristen var 13. april 2022. Det ble avholdt et åpent folkemøte, 14. mars 2022 i kommunestyresalen til Sørfold kommune. Her var det mulig for de oppmøtte å stille spørsmål, og komme med innspill til planene.
2023:
- 14. august 2023 kom daværende finansminister, Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og daværende fiskeri- og havminister, Bjørnar Skjæran (Ap) til Sørfold, for å meddele at regjeringen setter av 4 milliarder kroner for å sette i gang arbeidet på første del av E6 i Sørfold.
- Detaljreguleringen for E6 Megården–Sommerset ble lagt ut på høring og offentlig ettersyn. Høringsfristen for detaljreguleringen var 15. september 2023.
- 18. oktober 2023 gjennomførte Statens vegvesen et fysisk informasjonsmøte for entreprenører og rådgivere, på ingeniørenes hus i Oslo. Formålet var å gi potensielle entreprenører god informasjon om planlagt kontraktsutlysning som skulle komme vinter/vår 2024, og det ble gitt en detaljert gjennomgang av prosjektet.
Statens vegvesen søkte Statsforvalteren om tillatelse til utslipp fra midlertidige anleggsarbeider i forbindelse med bygging av ny E6 mellom Megården og Sommerset (byggetrinn 1).
Utlysning av kontrakt for byggetrinn 1, E6 Megården–Sommerset
29. april 2024 ble konkurransen om å få bygge strekningen Medgården–Sommerset utlyst.
Konkurransen omfattet:
- tre tunneler på til sammen 13.8 kilometer
- ca. 6.9 kilometer vei i dagen
- fire brukonstruksjoner på til sammen ca. 800 meter.
- flere mindre konstruksjoner, kanaliserte kryss, avkjørsler, stopplommer, landbruksveier, stikkrenner, vegutstyr elektro mv.
Totalt fem aktører søkte om å bli godkjent for å bygge første del av E6 gjennom Sørfold. En aktør ble avvist, mens fire andre aktører ble godkjent:
- AF Gruppen
- Arbeidsfellesskapet Implenia – Bertelsen & Garpestad
- Arbeidsfellesskapet LNS AS – RISA – OHLA
- Skanska (vinner av konkurransen)
8. august 2025 markerte Statsminister Jonas Gahr Støre første spadetak for byggetrinn 1, Megården-Sommerset.
Nyhetssak: Første spadetak E6 Megården-Sommerset | Statens vegvesen
Prosjektet E6 Megården–Sommerset har en antatt ferdigstillelse og åpning i løpet av kalenderåret 2031.
Oppstarttidspunkt for byggetrinn 2 mellom Sommerset og Megården er ikke bestemt. Bestemmelsen gjøres av Stortinget, og igangsettelse skjer når Stortinget bevilger finansiering og gir grønt lys.
Antatt ferdigstilling av byggetrinn 2 kan ikke beregnes før oppstartsdato for prosjektet er satt. Tidspunkt for antatt åpning vil derfor ikke være mulig å si noe om på nåværende tidspunkt.
Aktuelt
-
Folkemøte - Byggestart i Sørfold
— Statens vegvesen og Skanska Norge AS ønsker velkommen til et første folkemøte om den store utbyggingen av E6 Megården-SommersetE6 Megården-Sommerset
-
Første spadetak Megården-Sommerset
— Milliardprosjektet Megården Sommerset er i gang. Statsministeren markerte byggestart for ny E6 i Nordland.E6 Megården-Sommerset
-
Her signeres milliardkontrakt - del 1
— Nå kan byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland starte. Et løft for hele landet.E6 Megården-Sommerset
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 43,6 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Les mer
Kontakt
Kontakter
Dagrunn Elisabeth Kaasen
- Telefon:
- 90 15 25 33
- E-post: