E8 Giæverbukta bussterminal
Hva?
Oppgradering av Giæverbukta bussterminal for å gjøre den tryggere, bedre rustet for å takle over 1.1 millioner årlige reisende og tilrettelagt for alle som velger å reise kollektivt.
Hvorfor?
Den gamle terminalen i Giæverbukta var trafikkfarlig og utformet slik at bussene fikk mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. I tillegg var den dårlig tilrettelagt for reisende med funksjonsnedsettelser som har behov for universell utforming.
Kart
Framdrift
I starten av januar ble kontrakten for ny bussterminal i Giæverbukta utlyst. I den forbindelse gjennomførte Statens vegvesen en digital tilbudskonferanse 6. februar, hvor formålet var å gi god informasjon om kontrakt og prosjektet til påmeldte interessenter og entreprenører.
Tre entreprenørfirmaer sendte inn søknad om å bli godkjent, for å få delta i konkurransen om å bygge den nye bussterminalen.
De tre entreprenørfirmaene var:
- Peab Anlegg AS
- Entreprenør Harald Nilsen AS
- A. Markussen AS
3. juli 2023 ble det kjent at Peab Anlegg AS vant konurrakansen om å få bygge den nye bussterminalen i Giæverbukta.
Kontrakt ble signert etter at karenstiden (klagefrist) var utløpt, og Peab tok på seg oppdraget for 127 059 146,- kroner eks mva.
Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, ble beregnet til 225 millioner kroner (2023 kr), også kalt styringsramme.
Krevende utbygging
Terminalen skulle være i bruk gjennom hele anleggsperioden. Entreprenøren måtte derfor bygge midlertidige holdeplasser, gangfelt og sykkelstier under ombyggingen.
22. august 2023 ble første spadetak gjennomført, og det markerte starte på bygging av ny bussterminal i Giæverbukta.
– Endelig skal Nord-Norges største holdeplass få et skikkelig løft. Den nye terminalen vil bidra til at de reisende kommer seg enklere og raskere gjennom et av byens viktigste knutepunkt, uttalte daværende samferdselsråd i Toms og Finnmark fylkeskommune, Agnethe Masternes Hansen
Raskere og mer miljøvennlig
På den gamle bussterminalen måtte bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de var innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. Det sparer tid og gir mindre utslipp fordi bussene totalt vil kjøre 40 000 kilometer mindre hvert år. Spart kjøring tilsvarer ti ganger tur/retur Tromsø-Kristiansand. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.
Økt sikkerhet
Den nye terminalen har en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stoppet på gammel terminal. Publikumsøya har to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universelt utformet). På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de måtte på gammel terminal. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen.
4. desember 2024 ble den nye bussterminalen i Giæverbukta offisielt åpnet, 20 millioner kroner billigere enn beregnet.
Dette ble høytidelig markert med snorklipping av William Herold Hansen fra trinn 1. ved Workinnmarka skole i Tromsø, sammen med ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap), og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens vegvesen.
– Tenk Tromsø gjør en av landets beste bussbyer enda bedre, var det klare budskapet fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Hun understreket videre stolthet av å levere en raskere, tryggere og moderne bussterminal med høy kvalitet.
Aktuelt
-
Åpnet Giæverbukta bussterminal
— Innbyggerne i Tromsø er i Norgestoppen på bussbruk. I dag fikk de en moderne rask og trygg bussterminal.
-
Første spadetak i Tromsø
— Nå starter byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt. Det blir tryggere, raskere og varmere for alle bussreisende.
-
Peab Anlegg AS skal bygge nytt knutepunkt i Tromsø
— Entreprenøren Peab Anlegg AS er tildelt oppdraget med å bygge ny bussterminal ved lufthavna i Tromsø.
Fakta og nøkkeltall
- Finansiering:
- Bompenger
- Oppstart:
- August 2023
- Antatt åpnet:
- November 2024
Mer om prosjektet
Under terminalen er det lagt 19.500 meter med vannbåren varme, som fjerner snø og is fra kjørebane og publikumsområdet. Det sikrer god fremkommelighet for alle hele året. Terminalen, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, er universelt utformet og tilrettelagt. All adkomst til busstopp og viktige funksjoner har brede gangareal tilpasset rullestolbrukere, samt ledelinjer av taktile heller med retningsinformasjon for blinde og svaksynte. Målet er at større brukervennlighet, økt komfort og raskere reiser skal få flere til å velge buss.
– Får vi i Tenk Tromsø én prosent flere til å sette bilen hjemme vil det merkes i rushtrafikken. Det vil gi mindre kø og enda bedre fremkommelighet for bussene. Det gjør Tromsø til en enda bedre by å bo i, sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).
Se bilder av nye Giæverbukta bussterminal
-
Bilde 1 av 7: Stolt snorklipper: William Herold Hansen fra trinn 1. ved Workinnmarka skole i Tromsø fikk æren av å klippe snora og markere at Giæverbukta bussterminal var offisielt åpnet. Til venstre ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap), til høyre vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens vegvesen. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen -
Bilde 2 av 7: Speiler omgivelsene: Tak og vegger til toalett og venterom gjenspeiler Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Tegnet av arkitekt Michael Ritchel, Sweco. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen -
Bilde 3 av 7: Bildet viser et av av de to venterommene med Kvaløya i bakgrunn. Taket på venterommene følger vinkelen på fjellformasjonene som ses på andre siden av fjorden. Byggenes silhuett etterligner og gjenspeil Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Speiler omgivelsene: Byggenes silhuett etterligner og gjenspeil Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Tegnet av arkitekt Michael Ritchel, Sweco. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen -
Bilde 4 av 7: Sikker adkomst: Fra tre tunneller under den trafikkerte Giæverbukta kan de reisende ta seg opp til publikumsøya midt i bussterminalen via en isfri trapp. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen -
Bilde 5 av 7: Oppvarmet og isfri trapp sørger for god fremkommelighet, også på vinterstid. Foto: Svein Erik Jamt/Statens vegvesen -
Bilde 6 av 7: Ett gangfelt leder fra parkeringsplassen til kjøpesenteret, og over til bussterminalen. Foto: Svein Erik Jamt/Statens vegvesen -
Bilde 7 av 7: Den nye terminalen i all si prakt, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, universelt utformet og tilrettelagt. Foto: Svein Erik Jamt/Statens vegvesen