E10 Nappstraumtunnelen
Hva?
Nappstraumtunnelen skal utbedres. Tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkningssystemer skal oppgraderes. Det skal også sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen, og etableres ny vann- og frostsikring.
Hvorfor?
Tunnelen må oppgraderes etter Tunnelsikkerhetforskriften. Det er helt nødvendig for å gi trafikantene økt trafikksikkerhet, og nødetatene får en sikrere tunnel å drive redning og brannslukning i.
Kart
Framdrift
8. juni 2022 utlyste Statens vegvesen en kontrakt med samspill for oppgradering av Nappstraumtunnelen. Kontraktsformen betød tidlig involvering av entreprenøren som skulle oppgradere tunnelen, slik at entreprenøren kunne bidra inn i utviklingen av prosjektet. På bakgrunn av gjennomført prosjektering, skulle målpris og ev. revidert ferdigstillelsesdato avtales.
Totalt seks leverandører søkte om å bli prekvalifisert for å kunne delta i anbudskonkurransen.
- AF Gruppen Norge
- BMO Tunnelsikring AS
- Mesta
- OneCo Infra AS
- Skanska Norge AS
- Thore Magnussen & Sønn
21. september 2022 ble konkurransen avlyst grunnet uklarheter i kvalifikasjonskravet om «relevant erfaring». Da uklarheten ble oppdaget, var det ikke mulig å rette opp feilen uten at det ville påvirke utfallet av konkurransen.
Kontrakten måtte derfor utlyses på nytt, med ny frist for å søke prekvalifisering 4. november.
29. mars 2023 ble Skanska Norge AS utropt som vinner og tildelt kontrakten for oppgradering av Nappstraumtunnelen, i hard konkurranse med BMO Tunnelsikring AS.
Skanska gikk så i gang med planlegging og prosjektering av oppgraderingen.
Statens vegvesen mottok to tilbud fra Skanska, det første i november 2023 og det andre i januar 2024. Begge tilbudene fra Skanska var over rammen til Statens vegvesen.
Den 21. februar 2024 ble det avholdt et møte mellom Skanska og Statens vegvesen i Tromsø, for å diskutere og se på muligheten for å komme frem til en omforent kontraktssum.
– Partene ser at samspillet mellom Statens vegvesen og Skanska AS ikke vil lede frem til en kontraktssum som, etter byggherrens oppfattelse, er innenfor byggherrens rammer. På bakgrunn av dette er vi enig om at kontrakten avsluttes, uttalte prosjektsjef i Statens vegvesen, Jøran Heimdal etter møtet.
Dermed måtte Statens vegvesen avlyse kontrakten på ny.
Ny kontrakt ble utlyst 28. juni 2024, med planlagt kontraktinngåelse og byggestart i 2025.
Etter en ny runde med kontraktsutlysning, ble OneCo Infra AS tildelt kontrakten for å oppgradere Nappstraumtunnelen. Kontrakten ble inngått 31. mars 2025.
OneCo Infra startet forberedelsene for oppgraderingen, og gjorde seg klar til å gå i gang med arbeidet.
Mandag 18. august 2025 starter arbeidet med å oppgradere tunnelen, og fra 30. oktober startet nattestenging. Tunnelen vil være nattestengt i ca. 2,5 år frem til arbeidet er ferdigstilt.
Se tider for stenging og gjennomslipp her:
Tunneloppgraderingen skal etter planen ferdigstilles i desember 2027
Aktuelt
-
Lyser snart ut E10 Nappstraumtunnelen - Informasjon om tunneloppgradering
— Statens vegvesen inviterer alle leverandører til digitalt informasjonsmøte om det kommende oppdraget på E10 i Lofoten. Møtet arrangeres 6. juni kl.12:00.
-
Statens vegvesen avslutter kontrakt med Skanska på E10 Nappstraumtunnelen
— Statens vegvesen og Skanska klarte ikke å komme til enighet om en kontraktssum som var innenfor Vegvesenets rammer for oppgradering av Nappstraumtunnelen.
-
Skanska skal oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten
— Statens vegvesen har innstilt Skanska AS som entreprenør til oppgradering av Nappstraumtunnelen. Anleggsarbeidet starter til høsten.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 1780 meter tunnel
- Oppstart:
- Sommer 2025
- Antatt åpnet:
- Desember 2027
Mer om prosjektet
E10 Nappstraumtunnelen oppgraderes nå for økt sikkerhet og trygg ferdsel. Arbeidet som pågår vil gi store trafikale konsekvenser ut desember 2027.
Arbeid som skal gjennomføres
- Bygge ny vann- og frostsikring
- Bygge ny overvannshåndtering med oljeutskiller for rensing av vann
- Bygge nye stengepunkter med bedre skilting
- Bygge nye tekniske bygg utenfor tunnelene
- Bygge tre nye stopplommer i tunnelen
- Bygge nytt ventilasjonsanlegg i tunnelen
- Fjellsikring og sprengningsarbeider i og utenfor tunnelene
- Montere ny belysning
- Montere nytt overvåkingssystem i tunnelen
- Bygge nødnett i tunnelen
- Montere ny ventilasjon
- Montere nye og flere nødskap med brannslukker og nødtelefon
- Montere nye rømningslys
- Montere nytt elektrisk anlegg og styresystemer
- Nytt asfaltdekke i vegbanen