1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Illustrasjon: Silje Drevdal / Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Oslo

Kommuner:

Oslo

Hva?

Satsingen på utbyggingen av sykkelvegnettet i Oslo er et statlig og kommunalt ansvar, alt ettersom det tilhører det statlige eller kommunale vegnettet.

Hvorfor?

Det er et mål at all vekst i persontrafikken skal skje på kollektiv, gange og sykkel. For å oppnå dette, er det viktig at sykkelvegnettet har en god driftsstandard hele året, og at sykkelrutene er sammenhengende mellom viktige målpunkter.

Kart

Statens vegvesen har ansvaret for sykkelvegene og sykkelfeltene på og langs riksvegene i Oslo. Eksempler på viktige traseer i Oslo er E18 Frognerstranda, E18 Mosseveien og langs Ring 3. © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Finansiering:
Stat

Mer om prosjektet

Statens vegvesen har ansvaret for sykkelvegene og sykkelfeltene på og langs riksvegene i Oslo. Eksempler på viktige traseer i Oslo er E18 Frognerstranda, E18 Mosseveien og langs Ring 3.

Noen steder går sykkelvegnettet som tilhører riksvegnettet, på kommunalt vegnett. Ett eksempel på dette er sykkelvegnettet som tilhører Operatunnelen i sentrum. Siden E18 går i tunnel under Oslo sentrum må det tilhørende sykkelvegnettet gå på kommunens vegnett over bakken, altså i Rådhusgata.

Kontakter

Øystein Tandberg

Seksjonssjef
E-post:

Magne Vikne

Prosjektleder
Telefon:
90 91 32 52
E-post: