Rv. 25 Løvbergsmoen–Flishøgda
Hvor?
- Fylker:
- Innlandet
Kommuner:
Elverum
Hva?
Formålet med reguleringsplanen for rv. 25 Løvbergsmoen–Flishøgda er å legge til rette for et forbedret og fremtidsrettet tilbud for trafikantene på strekningen, med økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, færre trafikkulykker og forlenget dekkelevetid.
Hvorfor?
Prosjektet skal legge til rette for økt trafikksikkerhet og framkommelighet på strekninga. Det legges opp til at rv. 25 utbedres innenfor den eksisterende vegtraseen og at den framtidige vegen skal tilfredsstille krav til nasjonal hovedveg med fartsgrense 80km/t.
Kart
Framdrift
2022: Forstudie gjennomført
2023: Oppstart reguleringsplan
2026: Forventet planvedtak
Det foreligger ikke noen planer for en helhetlig utbygging av strekningen. Planen er at utbyggingen skal starte etappevis, forutsatt at det bevilges penger til prosjektet. Hvilke strekninger, delområder eller tiltak som skal prioriteres vil avhenge av statlige prioriteringer og bevilgninger.
Det kan være aktuelt med tiltak ved Løvbergsmoen og Finstad i 2028-2029.
Aktuelt
-
Forslag til detaljregulering rv. 25 Løvbergsmoen-Flishøgda ute til høring
— Forslag til detaljregulering rv. 25 Løvbergsmoen-Flishøgda blir nå lagt ut til høring og offentlig ettersyn i perioden 20. oktober - 1. desember.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Gjennomføringsplan 2022–2027
Mer om prosjektet
Rv. 25 er den viktigste forbindelsen mellom Elverum og Trysil og er i hovedsak en gjennomfartsveg med til dels svært stor trafikk i forbindelse med helgeutfart og ferier. Trafikken er særlig høy i vinterhalvåret. Den eksisterende vegen er bygd på 60-tallet og det er ikke gjort noen større utbedringer siden.
Strekningen er relativt ulykkesutsatt hvor de fleste ulykkene er knyttet til kryss og avkjørsler, samt viltpåkjørsler.
Basert på ulykkessituasjonen i dagens kryss er planen at skal disse bygges om fra dagens X-kryss til forskjøvne T-kryss. Det at kryssene forskyves medfører enkelte stenginger og noe omlegging av det tilstøtende lokalvegnettet på strekningen. Alle konstruksjonene på strekningen ble bygget på 1960-tallet og har dermed begrenset restlevetid, flomkapasitet og det er i tillegg vanskelig å utvide dem slik at de tilpasses ny vegbredde. Det er i den forbindelse utarbeidet et eget forprosjekt som anbefaler at dagens konstruksjoner erstattes med nye platebruer. Samlet sett vil tiltakene innenfor rammene av reguleringsplanen gi trafikantene på strekningen bedre framkommelighet og øke trafikksikkerheten.
Det foreligger ikke planer for en helhetlig utbygging av strekningen. Planen er at utbyggingen skal starte etappevis, forutsatt at det bevilges penger til prosjektet. Hvilke strekninger, delområder eller tiltak som skal prioriteres vil avhenge av statlige prioriteringer og bevilgninger.