1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Espen Sletten Orten, Statens vegvesen.

Hvor?

Fylker:
Innlandet

Kommuner:

Elverum

Hva?

Formålet med reguleringsplanen for rv. 25 Løvbergsmoen–Flishøgda er å legge til rette for et forbedret og fremtidsrettet tilbud for trafikantene på strekningen, med økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, færre trafikkulykker og forlenget dekkelevetid.

Hvorfor?

Prosjektet skal legge til rette for økt trafikksikkerhet og framkommelighet på strekninga. Det legges opp til at rv. 25 utbedres innenfor den eksisterende vegtraseen og at den framtidige vegen skal tilfredsstille krav til nasjonal hovedveg med fartsgrense 80km/t.

Kart

Rv. 25 Løvbergsmoen–Flishøgda © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

2022: Forstudie gjennomført

2023: Oppstart reguleringsplan

2026: Forventet planvedtak

Det foreligger ikke noen planer for en helhetlig utbygging av strekningen. Planen er at utbyggingen skal starte etappevis, forutsatt at det bevilges penger til prosjektet. Hvilke strekninger, delområder eller tiltak som skal prioriteres vil avhenge av statlige prioriteringer og bevilgninger.

Det kan være aktuelt med tiltak ved Løvbergsmoen og Finstad i 2028-2029.

Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Gjennomføringsplan 2022–2027

Mer om prosjektet

Rv. 25 er den viktigste forbindelsen mellom Elverum og Trysil og er i hovedsak en gjennomfartsveg med til dels svært stor trafikk i forbindelse med helgeutfart og ferier. Trafikken er særlig høy i vinterhalvåret. Den eksisterende vegen er bygd på 60-tallet og det er ikke gjort noen større utbedringer siden.

Strekningen er relativt ulykkesutsatt hvor de fleste ulykkene er knyttet til kryss og avkjørsler, samt viltpåkjørsler.

Basert på ulykkessituasjonen i dagens kryss er planen at skal disse bygges om fra dagens X-kryss til forskjøvne T-kryss. Det at kryssene forskyves medfører enkelte stenginger og noe omlegging av det tilstøtende lokalvegnettet på strekningen. Alle konstruksjonene på strekningen ble bygget på 1960-tallet og har dermed begrenset restlevetid, flomkapasitet og det er i tillegg vanskelig å utvide dem slik at de tilpasses ny vegbredde. Det er i den forbindelse utarbeidet et eget forprosjekt som anbefaler at dagens konstruksjoner erstattes med nye platebruer. Samlet sett vil tiltakene innenfor rammene av reguleringsplanen gi trafikantene på strekningen bedre framkommelighet og øke trafikksikkerheten.

Det foreligger ikke planer for en helhetlig utbygging av strekningen. Planen er at utbyggingen skal starte etappevis, forutsatt at det bevilges penger til prosjektet. Hvilke strekninger, delområder eller tiltak som skal prioriteres vil avhenge av statlige prioriteringer og bevilgninger.

Kontakter

Tomas Moen

Prosjektleder
Telefon:
99295410
E-post:

Espen Sletten Orten

Planleggingsleder
Telefon:
90 41 20 65
E-post:

Svein Peder Sund

Grunnerverver
Telefon:
91571415
E-post: