Riksveg 3 Østerdalen
Hvor?
- Fylker:
- Innlandet
Kommuner:
Tynset, Alvdal, Stor-Elvdal, Elverum, Løten
Hva?
Siden 2016 har Statens vegvesen oppgradert og åpnet over 77 km med nye og forbedrede strekninger på rv. 3 gjennom Østerdalen. Fortsatt står det igjen partier som må utbedres for å gjøre vegen enklere og tryggere å kjøre.
Hvorfor?
Hensikten med å utbedre riksveg 3 er: Økt trafikksikkerhet og fremkommelighet, redusert risiko for flomskader og stengte veier, effektiv bruk av midler (utbedringer koster kun 1/6 av nybygging per meter), og å tilrettelegge for tungtransport (rundt 1000 lastebiler passerer daglig gjennom Tynset).
Kart
Delprosjekter
Framdrift
Statens vegvesen begynner arbeidet med å utbedre rv. 3, oppstart med delstrekningen Alvdal-Atna.
Utbedring av ca. 50 km mellom Atna og Alvdal. Veien blir bredere og sikrere, med lavere kostnader enn nybygging.
- 27 km. motorvei
- Ferdigstilt 3 måneder før tiden
- 1,4 milliarder kroner billigere enn planlagt
- Hedmarksvegen AS skal drifte og vedlikeholde vegen i 20 år
Les om våre OPS-prosjekter
Prosjektet bestod av å bygge en 146 meter lang bru over Tunna og ca. 3 kilometer ny og utbedret rv. 3.
Johs. J. Syltern var den utførende entreprenøren.
Anlegget startet i september 2022.
Evenstad–Imsroa (5,4 km): Ny trasé bygges for å sikre mot flom og rette ut farlige svinger (Messeltsvingene). Ferdig i 2026.
Sideveistiltak og ferdigstilling av restprosjekter knyttet til rv.3/25 Elverum-Løten ble avsluttet sommeren 2025 med åpningen av miljøgate på Vestad i Elverum.
Aktuelt
-
Ulykkesoffer åpnet ny veg på Rv. 3 i Østerdalen
— I 2019 var brøytebilsjåfør Fredrik Brun på feil sted, til feil tid, og frontkolliderte med et vogntog på Rv. 3 i Østerdalen.Rv. 3 Evenstad-Imsroa syd
-
Åpner ny veg åtte måneder tidligere enn planlagt
— I flere tiår har Messeltsvingene på rv. 3 i Stor-Elvdal skapt trøbbel for lastebiler i Østerdalen. Nå åpner Statens vegvesen ny veg 26. november.Rv. 3 Evenstad-Imsroa syd
-
Statens vegvesen gratulerer entreprenør Johs. J. Syltern AS
— Entreprenørselskapet har mottatt sitt aller første BREEAM Infrastructure-sertifikat for rv. 3 Tunna bru.
Fakta og nøkkeltall
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
- Oppstart:
- Høst 2016
- Antatt åpnet:
- 2030
Mer om prosjektet
Den korteste vegen mellom Oslo og Trondheim går på riksveg 3 gjennom Østerdalen. Vegen er 42 kilometer kortere enn strekningen på E6 gjennom Gudbrandsdalen og over Dovrefjell.
Riksveg 3 er en svært viktig transportkorridor, og den er uten fjelloverganger som kan stenge om vinteren, noe som gir høy regularitet og pålitelighet året rundt.
Her er oversikten over alle prosjektene på riksveg 3 Østerdalen
- Rv. 3 Evenstad–Imsroa syd (byggefase)
- Rv. 3 Søre Bjøråa bru (planfase)
- Rv. 3 Tunnfoss bru (planfase)
- Rv. 3 Nesteby bru (planfase)
- Rv. 3 Fjell–Opphus nord (planfase)
- Rv.3/rv. 25 Løten–Elverum (åpnet)
- Rv. 3 Tunna bru med tilstøtende veg (åpnet)
- Rv. 3 Rendalen grense–Alvdal Skurlag (åpnet)
- Rv. 3 Ya bru (åpnet)
- Rv. 3 Kiva bru og Tingstadbekken bru (åpnet)
- Rv. 3 Trønnes, kryssutbedring (åpnet)
Kontakt
Kontakter
Asgeir Skymoen
- Telefon:
- 90 87 33 17
- E-post: