Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Montering og testing av tusenvis av elektrokomponenter er ett av de største puslespillene som skal på plass før E134 Damåsen-Saggrenda åpnes sommeren 2020.

Mer enn 14.000 signaler skal styre E134-trafikken i Kongsberg. (Foto: Statens vegvesen)

–Styringssystemene for alle elektro på veganlegget i Kongsberg kan i omfang sammenlignes med et offshoreanlegg, forteller Hans Olav Dalen i Statens vegvesen.

 Elektrofolkene på E134 Damåsen-Saggrenda har nylig besøkt ABB Stord for å sjekke hvordan dette ser ut og skal fungere i praksis.

 –Vi besøkte ABB på Stord og var med på testing av overordnet styring for lys, ventilasjon og stenging, forteller elektroansvarlig i Statens vegvesen på E134-prosjektet i Kongsberg, Hans Olav Dalen.

Tusenvis av signaler skal styres fra VTS i Porsgrunn når E134 åpner. (Foto:Kjell Wold)

 ABB og Nettpartner Drift er leverandør av elektroentreprisen på E134-prosjektet i Øvre Eiker og Kongsberg.

 –Simulering av stengeplaner ble gjennomført og sjekket, slik at feil og mangler kunne lukes ut, forteller Dalen.

 Typiske objekter som inngår i overordnet styring ble også testet enkeltvis. Eksempler på dette er CO/NO-følere for ventilatorstyring, lysstyring, rødblink, bommer og så videre.

 Mange signaler skal behandles i styringssystemet – i alt noe over 14.0000 signaler – og alt skal kunne styres og overvåkes fra Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn.

 –De foreløpige testene viste at prosjektet er på god vei, med få feil og mangler, sier Hans Olav Dalen.

 

 

 

 

 

Vellykket test på Stord av styringssystemer og signaler for E134-anlegget i Kongsberg. F.v. hans Olav Dalen og Roy Alstad i Statens vegvesen med f.v. Dagfinn Brekke, Geir Velta og Øyvind Sollie Koløen i ABB. (Foto: Statens vegvesen)
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark