Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

De fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda fylles nå med elektroutstyr og kilometervis med kabler. I Svartåstunnelen er de kommet lengst.

Kabelbruer og vifter på plass i 1,6 kilometer lange Svartåstunnelen. (Foto: Kjell Wold)

«Skjelettet» i de fire tunnelene Vollås-, Moane-, Svartås- og Kongsbergtunnelen er nå på plass og på det nærmeste ferdig.

Nå skal tunnelene fylles med elektroinstallasjoner som belysning, kabelbruer, vifter, tekniske skap, nødtelefoner, brannslokkingsutstyr, skilt og mye mer.

Roy Alstad i ett av mange tekniske rom i tunnelene. (Foto: Kjell Wold)

Alt dette skal kobles sammen med kilometervis med kabler som må til for å få teknikken til å fungere og gjøre tunnelene trygge for trafikantene.

Langs veggene inne i Svartåstunnelen står kabeltromlene nå stablet på rekke og rad. Hver av de største tromlene inneholder mer enn en kilometer med kabler.

Kilometervis med kabler skal sørge for strømforsyning til tunnelene. (Foto: Kjell Wold)

Flere hundre kilometer med kabler går med i de fire tunnelene, som til sammen utgjør over fire kilometer med veglengde.

Elektroentrprenørene ABB og Nettpartner har svært hektiske uker og måneder nå fram mot planlagt åpning en gang høsten 2019

 

Roy Alstad i Statens vegvesen får et hektisk siste år i de fire Kongsbergtunnelene. Her fra Svartåstunnelen. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark