– Det er sjelden jeg åpner en veg 10 måneder før den skulle stå ferdig. Jeg må takke Statens vegvesen for et strålende arbeid, sa statsråden.

Han var sistemann opp på scena 900 meter inne i Bagnskleivtunnelen. Før han hadde unge valdriser imponert med trekkspill, akrobatikk og en egenkomponert E16-sang som mange av de frammøtte nok vil mene overgikk DDEs sang om E6. «Vi køyrer E16- den strake vegen heim» sang Oda Hjelle og Margrethe Myrvold på vakker valdres-dialekt så selv hardbarka gudbrandsdøler ble rørt.

Samarbeid til etterfølgelse

Statsråden kom også inn på det gode samarbeidet mellom Statens vegvesen og entreprenørene Skanska og Brødrene Dokken.
- At et slik samarbeid fører til en så tidlig åpning må vi se nærmere på. Kanskje modellen kan brukes i andre prosjekt i framtiden, sa Dale.

Nå står Kvamskleiva for tur

Fungerende regionvegsjef Trygve Elvsaas snakket også om samarbeidsklimaet i prosjektet.
- Godt samarbeid kommer ikke av seg selv. Entreprenører og byggherre må forholde seg til store verdier, usikkerhet og tidsfrister. Gode kontrakter er en nøkkel for å legge forholdene til rette for at entreprenørene kan bygge effektivt til riktig pris. Nå er vi i Statens vegvesen klare til byggestart for E16 Kvamskleiva neste sommer, sa Elvsaas.

Den 4,3 kilometer Bagnskleivtunnelen med forbikjøringsfelt gjør en av de siste vestlandsvegene på Østlandet til turistveg. Den 11,2 kilometer lange nyvegen fra Bagn til Bjørgo gjør sammen med strekningen Fønhus Bagn, vegen tryggere og mer effektiv for stamvegtrafikken gjennom Valdres.

Sensommeren 2020 er det byggestart i E16 Kvamskleiva for Statens vegvesen- Prosjekt Vestoppland, med i stor grad samme mannskap som gjennomførte E16 Bagn-Bjørgo. 

Statsråd Jon Georg Dale er svært godt fornøyd med at Statens vegvesen og Skanska åpner ny E16 fra Bagn til Bjørgo ti måneder før tiden. Tirsdag åpnet han den 11,1 kilometer nye vegen.