Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

På 7,5 kilometer E134 mellom Mjøndalen og Hokksund legges det nå ned til sammen 90 kilometer med rør og kabler i bakken

Elektoransvarlig i Statens Vegvesen, Ottar Bjørnstad, ved Langebru. (Foto: Kjell Wold)

For å bygge nye veg, eller i dette tilfellet utvide E134 mellom Mjøndalen og Langebru, er det veldig mye infrastruktur som skal ned i bakken før vegen kan utvides.

Midtrekkverk og belysning

E134 Mjøndalen-Langebru utvides for å gi plass til midtrekkverk og gjøre vegen mer trafikksikker. Samtidig får hele strekningen vegbelysning som den ikke har i dag.

For å føre fram kabler og rør til denne vegbelysningen pågår det nå et hektisk arbeid med graving av grøfter på det meste av strekningen.

Langebru for en måned siden, nå går disse arbeidene mot slutten. (Foto: Kjell Wold)

Marthinsen og Duvholt AS fra Sandefjord er hovedentreprenør på E134 Mjøndalen-Langebru. Underentreprenør på elektro og Nettservice Ringerike.

Utvider på sørsiden

–Vi legger ut om lag 10 kilometer med kabler og 80 kilometer med trekkerør av ulike dimensjoner, forteller elektroansvarlig i Statens vegvesen, Ottar Bjørnstad.

Ottar Bjørnstad t.v. og Eugen Myhr i Statens vegvesen. (Foto: Kjell Wold)

Graving av grøfter og utvidelse av vegen skjer for mesteparten av strekningen Mjøndalen-Langebru på sørsiden av vegen.

På deler av strekningen gjennom Steinberg skjer utvidelsen av eksisterende E134 tosidig. For å gi vegen belysning skal det opp 170 master med lysarmaturer.

 

90 kilometer med rør og kabler legges ned i bakken på 7,5 kilometer E134 Mjøndalen-Langebru. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark