Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

I prosjektet skal vi bygge to passasjer slik at vilt kan krysse vegen. Smedbakken bygges først og her er byggingen godt i gang.

Like vest for Ebru i Løten kommune bygger vi nå 1 av 2 store faunapassasjer i prosjektet. Faunapassasjer bygges med tanke på viltet og deres trekk og beiteområder. En viktig del av elgens naturlige trekkområder lokalt er mellom Rokosjøen i Løten Kommune og nordover i Hedmark og Oppland.
Smedbakken faunaassasje har en total lengde på 97,4m og en innvendig bredde på 33m. Det er nå bygget en forskalingsvogn som etappevis flyttes fremover etter hvert som deler av konstruksjonen blir støpt.

Smedbakken viltovergang: Smedbakken faunapassasje har en total lengde på 97,4m og en innvendig bredde på 33m. Via denne kan vilt krysse vegen.
Smedbakken faunapassasje har en total lengde på 97,4m og en innvendig bredde på 33m. Via denne kan vilt krysse vegen.

Konstruksjonen består av 515 tonn armeringsstål og 2900 m3 med betong. En betongbil frakter 6-7 m2 med betong...

Smedbakken viltovergang. Prosjektleder Taale Stensbye er lokalkjent i området og forteller og viltets trekkområder
Smedbakken viltovergang. Prosjektleder Taale Stensbye er lokalkjent i området og forteller og viltets trekkområder

Faunapassajsen skal stå ferdig ila høsten 2019.

 

 

Aktuelt for fylke(r): Innlandet