Samvirkende ITS (C-ITS) er teknologi og applikasjoner som utnytter effektiv datautveksling mellom enheter, aktører og infrastruktur i transportsystemet. Ulike aspekter innen samvirkende ITS i SmITS-programmet:

C-ITS meldinger mellom kjøretøy

I samvirkende ITS er det to meget sentrale meldinger som sendes ut av kjøretøyet: Cooperative Awareness Message (CAM) og Decentralized Environmental Notification Message (DENM). Dette prosjektet forklarer meldingsformatet til de to meldingene på en måte som er forståelig for lesere som ikke har IKT-bakgrunn. De to meldingene sendes enten mellom to kjøretøy eller mellom infrastruktur og kjøretøy. Eksempler på slik infrastruktur er vegkant ITS-stasjoner og ITS-sentralsystemer.

Illustrasjon av C-ITS

Datafangst og skilt

For å kunne legge til rette for selvkjørende kjøretøy må Statens vegvesen alltid ha en oppdatert oversikt over alle objekter som er plassert på eller rundt vegene. Den tradisjonelle måten å gjøre dette på er at man kjører rundt og måler eksakte posisjoner og vurderer tilstanden til objektene. Dette prosjektet omhandlet et system som skal gjøre dette enklere og mer effektivt. Ved å bruke mobiltelefoner med kamera og GPS -enheter i vedlikeholdskjøretøy kan disse brukes til innsamling av data.

Varsling av glatt veg med C-ITS

Sensorer og nettverkstilgang i kjøretøy gjør det mulig å bruke bilen til å varsle når vegen er glatt. Dette prosjektet har undersøkt om data som samles inn fra personbiler kan brukes som informasjon om vær og kjøreforhold. Ved hjelp av beregninger basert på blant annet bilens bevegelse, kjøreretning og rattutslag kan bilen gjøre et estimat av hvor mye friksjon som er tilgjengelig. Temperatur- og regnsensorer kan også gi et mer detaljert værbilde, og dette kan ha en stor positiv effekt på prognoser for føreforhold.

Bremsetest

Simulering av samvirkende ITS

Utvikling og testing av C-ITS-tjenester er dyrt og kan være utfordrende på grunn av faktorer som lovgivning og sikkerhet. Dette prosjektet omfattet en integrering av C-ITS-tjenester i kjøresimulatorer. Slik kan mye av utviklingen og innledende testing av applikasjoner gjøres før det implementeres på et virkelig teststed.

Kjøresimulator

Styring av trafikklys med C-ITS

En av mulighetene innen samvirkende ITS er deling av informasjon fra trafikklys til trafikanter via digitale meldinger. Lyskrysset forteller når det planlegger å skifte lys, og informasjonen sendes til kjøretøyene. Prosjektet har demonstrert teknologien i Trondheim og Oslo. Gjennom dette kan trafikantenes fartsvalg tilpasses lyskrysset, noe som gir mer miljøvennlig kjøring og bedre trafikksikkerhet. På lengre sikt vil det kunne tilrettelegges for selvkjørende kjøretøy.

Eksempel på visning av anbefalt fart og nedtelling til grønt signal

Spesifikasjon av ITS-stasjon

En ITS-stasjon er en standardisert enhet for utveksling av C-ITS informasjon mellom kjøretøy og vegkant. Dette prosjektet har gått ut på å utarbeide en spesifikasjon for vegkant ITS-stasjoner. Spesifikasjonen følger internasjonale standarder. Mange av de funksjonelle kravene for de fleste ITS-tjenestene er relativt generelle og vil kreve mer detaljerte spesifikasjoner. Spesifikasjonen er derfor et rammeverk som er åpent for mer detaljering for hver enkelt ITS-tjeneste.

Oppbygning av ITS-stasjon

Personvern

Samvirkende ITS genererer mye data, og håndteringen av all data må skje i samsvar med regelverk for personvern. Noen av de mest fremtredende utfordringene innen C-ITS finnes innen personvern og IKT-sikkerhet, både teknologiske og administrative utfordringer. I dette prosjektet har ulike problemstillinger knyttet til personvern og ansvar ved utlevering av data blitt belyst.