Teknologi spiller en stor rolle i utvikling av ITS-tjenester som kan være med på å forbedre trafikksikkerheten og trafikkflyten.

Teknologi utviklet og testet i SmITS-programmet:

Tungbilkontroll

Statens vegvesen har ansvaret for kontroll av tunge kjøretøy, der formålet er å avdekke forhold som angår trafikksikkerhet og påvirker konkurransesituasjonen i transportnæringen. Noen eksempler på dette er kjøring med overvekt og brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ønsket at det ble etablert et nytt system som selektivt plukker ut transportører som muligens bryter gjeldende lover og regler. Bruk av ITS-løsninger gjør det mulig å etablere nye tjenester som åpner for mer effektive og kostnadsbesparende kjøretøykontroller. Prosjektet NonStop spesifiserte og utviklet et system for selektiv utvelgelse av kontrollkandidater, der målet er at utvelgelsen skjer uten at kjøretøyet behøver å stanse. I tillegg inneholder systemet et dataregister som blant annet lagrer status fra tidligere kontroller.

Bilde av en kontrollør ved en lastebil.
Statens vegvesen har ansvaret for kontrollere tunge kjøretøy for å avdekke forhold som angår trafikksikkerhet og påvirker konkurransesituasjonen i transportnæringen. Foto: Reidun Øverland

Hendelsesdetektering

Automatisk hendelsesdetektering (AID) genererer et alarmvarsel til en operatør på veitrafikksentralen. Dette prosjektet har vurdert AID basert på detektorteknologiene video, induktive sløyfer og radar. Hovedpunktene som er vurdert er hvilke hendelsestyper som detekteres, styrker og svakheter ved teknologiene, og kostnader med tanke på investering og drift.

Bilde av en operatør ved Vegtrafikksentralen region midt
Automatisk hendelsesdetektering (AID) genererer et alarmvarsel til en operatør på veitrafikksentralen. Foto: Knut Opeide

Betalingssystemer

Statens vegvesen har gjennom mange år bidratt til standardisering og utvikling av AutoPASS-systemet der passeringer registreres med brikke og videobilder. Dette prosjektet har fokusert på fremtidige muligheter med satellittbaserte betalingsløsninger, og hvordan samvirkende systemer kan brukes til betaling for bruk av vei.

Bilde av videokameraene ved en AutoPass-stasjon.
AutoPASS-systemet registrerer passeringer med brikke og videobilder. Foto: Knut Opeide

Vind- og friksjonsvarsling

Dette prosjektet utviklet en prototype av et varslingssystem basert på kunstig intelligens. Systemet søker å varsle om fjelloverganger som bør stenges for trafikk. Prototypen benytter data fra Statens vegvesens værstasjoner.

Bilde av elektronisk skilt med vindvarsel for Dovrefjell.
En prototype av et varslingssystem basert på kunstig intelligens varsler om fjelloverganger som bør stenges for trafikk. Foto: Steinar Svensbakken