KlimaGrunn - Klimagassreduksjon i grunnarbeider
Innovasjonspartnerskapet Klimagassreduksjon i grunnarbeider var et samarbeid mellom Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg, og varte fra 2020 til 2023.
Hensikten med prosjektet var å utvikle ny teknologi for å redusere klimagassutslippene fra grunnforsterkning i områder med kvikkleire. Utgangspunktet var en felles utfordring med overforbruk av stabiliserende materiale, som kalk og sement, i forbindelse med utbyggingsprosjekter.
Innovasjonspartnerskapet ble finansiert av Innovasjon Norge, og utført i samarbeid med firmaene Multiconsult, Cautus Geo og Norcem, med Argeo som underkonsulent.
Kan redusere utslipp med 40-60 prosent
Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg deler nøyaktig samme utfordring: enten du skal bygge vei, jernbane eller bygg: Norge er et land som har mye kvikkleire i grunnen. Det krever mye grunnforsterkning, noe som er både dyrt og lite klimavennlig.
Bygg- og anleggsbransjen er kjent for å være «klimaverstinger», utslipp av CO2 fra grunnforsterkning har tradisjonelt sett vært en av de største kildene til utslipp. For å kunne nå målet om 55 prosent reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 må bransjen dra i samme retning – og KlimaGrunn konsentrerte seg om å få ned utslippene fra dypstabilisering med bindemidler, også kalt kalksementpeling.
Resultatene fra KlimaGrunn viser at den nye teknologien har potensial til å halvere utslippene av klimagasser fra stabilisering av kvikkleiregrunn. Potensialet for reduksjon av klimagassutslipp vil variere fra prosjekt til prosjekt, men resultatene viser at potensialet for utslippsreduksjoner kan være i opp til størrelsesorden 40-60 prosent.
Initiativet til KlimaGrunn kom fra veiprosjektet E18 Vestkorridoren (ny vei mellom Oslo og Asker) hvor det skal bygges vei på kvikkleiregrunn, noe som vil kreve mye grunnforsterkning, og dermed er et krevende prosjekt dersom man skal innfri målene om om reduserte klimagassutslipp.
-
Bilde 1 av 19: Fra siste feltundersøkelse våren 2023: Prosjektlederne Eivind S. Juvik, Statens vegvesen og Tonje Eide Helle, Multiconsult sammen med representanter fra oppdragsgiversiden: Anders Fylling, Statsbygg, Brede Nermoen, Bane NOR og Hanne Hermanrud, leder for styringsgruppen til KlimaGrunn, Statens vegvesen. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 2 av 19: På befaring i leira på anleggsområdet til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 3 av 19: Våren 2023 utfører KlimaGrunn de siste feltundersøkelsene på anlegget til Vikingtidsmuseet. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 4 av 19: Våren 2023 utfører prosjektet siste feltforsøk. Her installeres casing for geofysiske målinger på anleggsområdet til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 5 av 19: Bildet viser måleinstrumentene vi har installert for å måle styrken i pelene vi har satt ned i det siste feltforsøket på Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 6 av 19: Bildet viser installasjon av temperatursensorer i kalksementpelene. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 7 av 19: Våren 2022 utførte KlimaGrunn feltforsøk for å få viktig kunnskap om oppnådd styrke i bindemiddelstabiliserte peler. Tonje Eide Helle (Multiconsult), Thorbjørn Rekdal (Argeo), Eivind S. Juvik (Statens vegvesen) og Atle Gerhardsen (Cautus Geo) ute i felt på prosjektet E18 Vestkorridoren. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 8 av 19: Bildet viser installasjon av casing for geofysiske målinger, her fra feltforsøk 2 i mars 2022. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 9 av 19: Nøysommelig arbeid for å installere temperaturmålingssensorer, her på feltforsøk våren 2022. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 10 av 19: Bildet viser en kalksementrigg som brukes ved grunnstabilisering i områder med kvikkleire i grunnen. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 11 av 19: Bildet viser installasjon av casing for geofysiske målinger. (Foto: Multiconsult) Foto: Tonje Eide Helle, Multiconsult -
Bilde 12 av 19: Leireprøven som er hentet opp ved hjelp av boreriggen er halvt kvikkleire, halvt bindemiddelstabilisert leire. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 13 av 19: Argeo gjør seismiske undersøkelser på kalksementpeler på E18 Vestkorridoren. (Foto: Andreas Eide, Argeo) -
Bilde 14 av 19: Ved hjelp av borhullstomografi måles den seismiske hastigheten i kalksementpelene. Det brukes til å si noe om utvikling av styrke og stivhet i pelene. (Foto: Andreas Eide, Argeo) -
Bilde 15 av 19: Cautus Geo og Argeo skal benytte sensorteknologi og seismikk for å overvåke herdeprosessen i pelene i felt, og måle parametere som kan korreleres til oppnådd styrke og stivhet. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 16 av 19: Eivind Schnell Juvik, Statens vegvesen, prosjektleder for KlimaGrunn og Tonje Eide Helle, Multiconsult (prosjektleder for leverandørene) med en fersk prøve tatt opp like etter installasjon av pel fra feltforsøk på E18 Vestkorridoren. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 17 av 19: Bildet viser en peleprøve som stampes i laboratoriet hos Multiconsult. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 18 av 19: Marianne Dahl (Statens vegvesen) og Simon O'Rawe (Multiconsult) gjennomfører tester på laboratoriet hos Multiconsult. KlimaGrunn har utviklet nytt utstyr og ny laboratorieprosedyre for å teste hvilken styrke som oppnås i bindemiddelstabilisert leire/silt. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 19 av 19: Ferdig herdet prøve av bindemiddelstabilisert kvikkleire fra laboratoriet hos Multiconsult. Foto: Linda Grønstad
Målene til KlimaGrunn
KlimaGrunn hadde som mål å utvikle nye og innovative løsninger som kan benyttes til å redusere klimagassutslippene fra stabilisering av krevende grunn.
Dette skulle prosjektet oppnå med følgende tiltak:
- Utvikle klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder for kvikkleirer som også ivaretar naturmangfoldet.
- Utvikle nye metoder for å måle styrken i stabilisert leire. Ved å forbedre teknologien rundt å stabilisere leirgrunn ved hjelp av dypstabilisering med bindemidler kan klimagassutslippene reduseres betraktelig, samtidig som det kan være store beløp å spare.
- Økt sikkerhet ved hjelp av grunnforsterkning uten å gå på bekostning av miljø.
- Redusere bruk av bindemidler, som for eksempel kalk og sement, i grunnforsterkning.
Resultater fra prosjektet
I 2023 presentert KlimaGrunn en ny arbeidsmetodikk som omfatter hele løpet fra grunnundersøkelser og laboratorieforsøk, via beregninger og prosjektering til instrumentering og kontroll av forsterket jord i felt. Prosjektet utviklet ny måleteknologi som gjør det mulig å måle styrkeutviklingen i den stabiliserte jorda fra innblandingen av bindemiddel gjøres på dag 0, til så langt fram i tid man ønsker. Hensikten er å la pelene herde over lengre tid og dermed bruke mindre bindemiddel enn før. Ved å kunne måle faktisk oppnådd stabilitet over tid kan man med nøyaktig sikkerhet vite når man har oppnådd tilstrekkelig sikker grunn å bygge på.
Teknologien utviklet av KlimaGrunn er en viktig ressurs for bygg- og anleggsbransjen, fordi den kan:
- halvere utslippene fra grunnforsterkning
- redusere kostnadene
- gi bedre kontroll og mindre risiko i byggefasen
- gir et bedre kunnskapsgrunnlag i prosjekteringsfasen
- gjøre det mulig å bygge i kvikkleireområder man tidligere ville ha forkastet p.g.a. for høye kostnader med grunnforsterkning.
Allerede i 2024 ble arbeidsmetodikken tatt i bruk i Statens vegvesens veiprosjekt E6 Megården-Sommerset i Nordland, og Bane NORs prosjekt Sandbukta-Moss-Såstad i Østfold. Videre jobber Statens vegvesen med å innarbeide resultatene fra KlimaGrunn i veilederen Håndbok V221 Grunnforsterkning, fyllinger og skråninger.
Disse resultatene viser hvordan innovasjon og samarbeid kan bidra til å nå klimamålene og forbedre bærekraften i bygg- og anleggssektoren.
Ønsker du å vite mer om teknologien som er utviklet finner du informasjon og illustrasjoner i sluttrapporten, se spesielt kapittel 3:
Presentasjonene fra sluttseminaret kan du se i opptak på YouTube:
KlimaGrunn - klimavennlig grunnforsterkning i kvikkleire
Veien videre
Nå er det mulig å ta løsningen i bruk, enten ved å kjøpe tjenester fra leverandørene eller ved å utvikle egne tjenester basert på kunnskapen og metoden som er utviklet. KlimaGrunn erkjenner at det er rom for videre utvikling av teknologien: både metodikken, utstyret som benyttes og arbeidsprosessen.
Prosjektleder Eivind Schnell Juvik fra Statens vegvesen oppsummerer
– Vi ønsker god dialog med bransjen for å diskutere hvordan byggherrene skal inkludere den nye teknologien i sine bestillinger, og hvordan entreprenørene kan bruke teknologien i sine leveranser. For vegvesenets del er vi i gang med å kartlegge hvilke utbyggingsprosjekter som er aktuelle for oss å teste ut teknologien på. Vi jobber også med å utvikle nye krav i veilederen for levering av grunnforsterkning, etter hvert vil det også komme nye krav i våre kontrakter. Jo flere som tar teknologien i bruk, jo mer erfaringsdata vil kunne deles med resten av bransjen, sammen kan vi spille hverandre gode og få ned klimagassutslippene fra grunnforsterkning!
Hvorfor er det viktig?
Med de økende klimautfordringene vi har foran oss, er det behov for å utvikle klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder.
Dette er nødvendig for å unngå at nødvendige tiltak for å øke samfunnssikkerheten og arealutnyttelsen går på bekostning av klima og miljø.
Dypstabilisering med bindemidler benyttes i utstrakt grad for å øke styrken i kvikk eller bløt, setningsømfintlig leire. Det gjør det mulig å bygge det man ønsker, enten det dreier seg om infrastruktur eller bygg. Metoden er ikke mye benyttet som skråningsstabiliserende tiltak i Norge da den kan medføre redusert sikkerhet i byggefasen. Produksjonen av bindemidler som kalk og sement medfører store klimagassutslipp. Beregninger for prosjektet E6 Trondheim-Melhus viser at materialproduksjonen av brent kalk og sement utgjorde 26 % av de totale klimagassutslippene for hele anlegget. Forbrenning av diesel utgjorde 25 %.
Grunnforsterkning er viktig for å hindre at skred utløses
Krevende grunnforhold en rekke steder i landet medfører behov for omfattende grunnforsterkning og sikringsarbeid for å hindre at skred utløses i utbyggingsprosjekter, spesielt i kvikkleireområder.
Kvikkleire blir flytende ved omrøring eller overbelastning. Derfor kan kvikkleireskred forplante seg flere hundre meter fra utløsningsstedet og få fatale konsekvenser. Kvikkleireskred utløses både av naturlige prosesser, som for eksempel erosjon, eller som følge av menneskelig aktivitet, eksempelvis anleggsvirksomhet.
Grunnsikring ved hjelp av peler av kalk og sement er en utbredt metode, og metoden skal videreføres, men på en mer klimavennlig måte. Resultatene av arbeidet med KlimaGrunn fører til at vi i fremtiden vil kunne jobbe med grunnforsterkning på en helt ny måte, enten det gjelder bygging av vei, jernbane eller bygg.
Mer presis kunnskap om den stabiliserte grunnen reduserer kostnader
Dypstabilisering med bindemidler gjennomføres i dag blant annet ved å blande inn store mengder kalk og sement for å gjøre grunnen stabil. Denne prosessen bedrer grunnforholdene og øker sikkerheten uten store terrenginngrep. Bindemiddelet vispes inn i leiren slik at det dannes en pel med mye høyere styrke enn den omkringliggende leiren. Tidligere har vi ikke hatt noen god metode for å dokumentere faktisk oppnådd styrke og homogenitet over tid i grunnen.
Store stabiliserende fyllinger benyttes ofte for å sikre eksisterende bebyggelse og infrastruktur, gjerne i kombinasjon med å avlaste terrenget i toppen av skråningen, eller ved å skifte ut stedlige masser med lettere masser. De store terrenginngrepene kan forringe naturmangfoldet, og/eller medføre ekspropriasjon/riving av eksisterende bebyggelse. Flere utbyggingsprosjekter skrinlegges som følge av begrensede arealer, ødeleggelse av naturmangfold, eller at utbyggingen kommer i konflikt med store materielle eller verneverdige verdier. Besparelsene ved å forebygge mot kvikkleireskred kontra å gjenoppbygge etter en slik hendelse er enorme.
Noen ganger avlyses veiprosjekter fordi grunnforsterkning er for kostbart. Ved å redusere materialbehovet i forbindelse med grunnforsterkning, økes mulighetene for å bygge veiprosjekter man tidligere anså som for kostbare på grunn av omfanget av grunnforsterkningen.
Vil redusere mengden kalk og sement
Den reelle styrken i pelene er ofte høyere enn det som kreves, som igjen betyr at det brukes mer bindemiddel enn nødvendig. KlimaGrunn har utviklet ny teknologi for å måle kvaliteten på stabiliseringen, både i pelene som settes ned og i grunnen rundt pelene. Den nye og mer presise målemetoden vil gjøre det enklere å beregne hvor mye bindemiddel som kreves for å sikre stabil grunn. På denne måten unngår man å bruke mer materiale enn nødvendig, samtidig som man får mer detaljert kunnskap om hvor stabil grunnen er. I utviklingen av den nye teknologien har KlimaGrunn brukt kunnskap fra materialteknologi, sensorteknologi og seismologi (læren om jordskjelv og andre bølgebevegelser). Hensikten var å optimalisere materialbruken i grunnforsterkningsprosjekter i kvikkleireområder.
Behov for å vurdere effekten av bindemidlene som brukes til grunnforsterkning
Etter et omfattende kartleggingsarbeid konkluderte prosjektet med at det var viktig å finne metoder for å bedre kunne vurdere den faktisk oppnådde styrken på gjennomført grunnforsterkning. Det kan være en god løsning å finne alternative bindemidler som kan benyttes ved grunnforsterkning av kvikkleireområder. For å optimalisere bindemiddelbruken trenger man imidlertid å videreutvikle metodene som dokumenterer styrken «in-situ». På denne måten kan man prosjektere grunnforsterkning med god nok styrke, uten overforbruk og uten for store naturinngrep (mest mulig optimalisert materialforbruk).
Dokumentasjon av styrken var tidligere en stor utfordring med dypstabilisering med bindemidler. Alle løsninger som medfører nye bindemidler, utløser krav til dokumentasjon av faktisk oppnådd styrke. Det er krevende og kostbart å fremskaffe representative prøver som kan testes i laboratoriet. Øvrige metoder som finnes har sine begrensninger, blant annet med tanke på styrke og dybde man kan teste pelene i.
Det samme gjelder når man forsøker å optimalisere mengden bindemiddel i et byggeprosjekt. KlimaGrunns målsetning var derfor å utvikle nye og innovative løsninger som kunne dokumentere styrke, deformasjonsegenskaper og homogenitet ved grunnforsterkning av kvikkleire med dypstabilisering av bindemidler.
Behov for å kunne skreddersy materialmengden for det enkelte prosjekt
Ved sikker påvisning av oppnådd styrke og nødvendig herdetid i feltforsøk, vil man bedre kunne optimalisere materialbruken i de enkelte prosjektene. Da vil man redusere klimagassutslippene, samtidig som man imøtekommer styrkekravene for stabilitet slik at man bygger trygt. Flere store prosjekter i dag gjennomfører testing på forhånd for å optimalisere bruken av bindemiddel. Målet til KilmaGrunn var at nye og rimeligere teknologiske løsninger skulle bidra ytterligere til å redusere overforbruket av kalk og sement, og føre til optimal og stedsspesifikk materialbruk for å oppnå tilstrekkelig styrke innen akseptabel herdetid.
Behov for bedre metode for å dokumentere styrken i hver enkelt pel
Tidligere ble oppnådd styrke og stivhet i peler som regel målt ved hjelp av tester som ødela pelene. Det var usikkerhet knyttet til resultatene av disse testene, og det var utfordringer knyttet til utførelsen av selve testene. For verifikasjon av styrke og stivhet kan det også tas kjerneprøver av peler, som igjen analyseres i laboratoriet. Dette utføres sjeldent, da det er kostbart og ofte vanskelig å få opp prøver av god kvalitet som gir pålitelige svar.
Ny teknologi og nye metoder for å dokumentere styrke i peler, kan bidra til å dokumentere variasjoner i styrken nedover i jorda. Løsningen kan også gi ringvirkninger for andre utviklingsprosjekter som jobber med optimalisering av mengde bindemiddel, eller bruk av andre typer bindemiddel enn kalk og sement. Dette er tiltak som kan redusere klimaavtrykket ytterligere. Det kan videre tenkes at løsningen kan brukes i andre grunnforsterkningsmetoder.
Målet var altså å utvikle ny teknologi som gjør at vi kan måle utviklingen i bakken uten å ta opp prøver eller ødelegge pelene, for eksempel ved hjelp av sensorteknologi og seismiske undersøkelser.
Tilpassing av eksisterende lab-utstyr
I tillegg til endringer i metodikken er også laboratorieutstyret som er benyttet i testingen videreutviklet og spesialtilpasset.
Prosjektet benyttet allerede eksisterende utstyr, som er tilgjengelig i de aller fleste laboratorier hos geotekniske virksomheter. Det nye er at vi har justert på noen av elementene og utviklet noen nye komponenter, som innstampingsutstyret som prøvene også oppbevares i under hele herdeperioden. Investeringskostnaden for å gå til anskaffelse av dette utstyret er lav, og dermed vil det være enklere for alle å ta i bruk den nye metodikken.
Kort om ny testmetode og nytt laboratorieutstyr:
- Utstyret består av en forbedret form for innstamping av prøven. Den nye prosedyren for innstamping sikrer at de preparerte prøvene blir homogene, som vil si at massen blir jevnt fordelt over hele sylinderens høyde.
- Prøvene herdes i formene for å hindre volumendring under herding.
- Ifølge tidligere prosedyrer ble prøvene herdet på kjølerom (5-8 °C) for å etterligne temperaturen i grunnen. Temperaturmålinger i bindemiddelstabiliserte peler i felt har imidlertid vist langt høyere temperaturer (15-20 °C) over flere måneder. Hastigheten på styrkeutviklingen påvirkes av temperaturen. Ved å herde laboratoriepreparerte prøver ved samme temperatur som i felt, vil man få bedre samsvar mellom resultater i laboratoriet og felt. I henhold til den nye lab-prosedyren skal prøvene herde ved romtemperatur (20 °C) og 100 % luftfuktighet.
Resultatene fra de innstampede prøvene, i henhold til den nye prosedyren, har så langt vist svært god repeterbarhet.
Den nye testmetoden kan gi lavere forbruk av bindemiddel ved stabilisering av ulike grunnforhold, som kvikkleire. Slik vil CO2-uslippene reduseres betraktelig. Video: KlimaGrunn/Statens vegvesen.
Vitenskapelige artikler for videre fordypning:
Kontaktpersoner
Statens vegvesen
Eivind Schnell Juvik (prosjektleder)
E-post:
Telefon: 98402323
Bane NOR
Håvard Juliussen
E-post:
Telefon: 91763199
Statsbygg
Anja Sivertsen
E-post:
Telefon: 97015938
Multiconsult
Steffen Giese
E-post:
Telefon: 90710980
Heidelberg Materials (Norcem)
Thea Vik Nordeide
E-post:
Telefon: 99475695
Cautus Geo
Atle Gerhardsen
E-post:
Telefon: 99645021
GeoPhysix
Morgan Wåle
E-post: mw@geophysix.no