– En gledens dag for Rogfast
— Regjeringen besluttet i dag å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største vegprosjekt starter opp igjen.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Regjeringen besluttet i dag å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største vegprosjekt starter opp igjen.
— Nyere forskning viser at fastlandsforbindelser har mye å si for hvor folk vil bo og jobbe. Det blir kortere vei inn til byene, men også ut til områdene rundt - inkludert øyene.
— E39 Rogfast er øverst på listen over topp 100 strategiske infrastrukturprosjekter.
— Norge er i ferd med å bli verdensledende på bruteknologi, mye på grunn av Vegvesenets satsning på forskning.
— Den engelske professoren Tom Wyatt (1932-2018) var en pionér innenfor vindforskning som fag, og innen utviklingen av den moderne hengebruen slik vi kjenner den i dag. Et legat er nå opprettet i hans minne.
— Gjennom debattinnlegg i media verserer det ein del påstandar om Hordfast. Her får du svar på nokon av dei.
— En ferjefri forbindelse mellom Molde og Ålesund kan bidra til å utligne de store forskjellene mellom de to byene og øke den årlige verdiskapingen med å 800 millioner kroner. Det viser BI-rapporten «Ferjefri E39 - Næringsliv og verdiskaping» av Torger Reve og Marius Nordkvelde.
— – Vi må målbære at dette er et nasjonalt prosjekt med stor nytte for nasjonen Norge. Ferjefri E39 må ikke bare være et Vestlandsprosjekt.
— Statens vegvesen har fått i oppdrag frå Samferdsledepartementet å starte opp eit utgreiingsprosjekt om vegen E39, som går langs kysten frå Kristiansand til Trondheim.