Det brukes hvert år store ressurser på å sikre trafikanter og vegnett mot stein-, is-, snø- og jordskred.

For å bidra til trygg ferdsel på vegene, og færre vegstenginger på grunn av skred eller skredfare, arbeider Statens vegvesen med å sikre flere skredutsatte strekninger. Tunneler, skredoverbygg, fanggjerder og voller er noen av de tiltakene vi bruker for å unngå at skred treffer vegen.  

Vi bruker teknologi som lar oss utløse skred i kontrollerte former, istedenfor at veger må stenges over lengre tid på grunn av skredfare. Vi har også automatisk skredvarsling som oppdager at et skred har løsnet og automatisk stenger vegen før skredet treffer vegen.  

I prosjektet «Teknologi for håndtering av naturfare» ser vi nærmere på hvordan vi mer effektivt kan sikre vegnettet med mer automatisk skredvarsling og nedsprengning av skred.  

I tillegg til å sikre vegnettet har Statens vegvesen en Skred- og flomberedskap for å håndtere skred og skredfare. Som en del av dette beredskaparbeidet bidrar Statens vegvesen til den regionale skredvarslingen i Norge gjennom varsom.no.  

Skredutsatte punkt er kartlagt  

Behovet for skredsikring av riks- og fylkesveger ble sist oppdatert i 2023 som en del av arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–36. Skredutsatte punkt langs vegnettet er kartlagt og aktuelle sikringstiltak med tilhørende kostnadsoverslag er foreslått. Oversikt over skredutsatte punkt på riksvegnettet er også gitt i rapport Skredsikringsbehov for riksveger i Norge i 2023.   

Rapporter fra ekspertutvalg

Ved enkelte skredhendelser og nedfall i skjæringer settes det ned et ekspertutvalg som skal granske hendelsene. Hensikten med granskingene er å se nærmere på årsak til hendelsene, samt komme med anbefalinger til tiltak for å unngå tilsvarende hendelser.