Instruksen er laget for å gjøre øving og opplæring i våre kjøregårder så sikker som mulig, og for å unngå at alvorlige ulykker skal skje.

Åpningstider

Alle dager mellom 06.00 og 23.00

Regler og retningslinjer

  • Trafikklærer eller ledsager er ansvarlig for at det ikke er flere enn 4 som øvingskjører i kjøregården på samme tidspunkt.
  • Det skal være en trafikklærer eller ledsager sammen med den som øvingskjører, med unntak av når trafikklærer har to kandidater til samme førerprøvetidspunkt.
  • Det er den enkelte trafikklærer eller ledsager som er ansvarlig for at eleven er på riktig/forsvarlig nivå ved bruk av kjøregård.
  • Føreropplæring som gjennomføres i Statens vegvesen sine kjøregårder, skal skje med at trafikklærer sitter på motorsykkelen, inntil trinnvurdering trinn 2 er gjennomført og registrert.
  • Privat øvingskjøring i Statens vegvesen sine kjøregårder, skal skje med at ledsager alltid sitter på motorsykkelen.
  • Krav til to-veis kommunikasjon mellom lærer eller ledsager.
  • Hastighetsbegrensningen er satt til 60 km/ t.
  • Det er ikke tillatt å bli stående i sikkerhetssonene etter endt gjennomføring av oppgave. Alle skal ta hensyn til de som er i oppgavegjennomføring ved oppstart, gjennomføring og retur.
  • Parkering av kjøretøy skal skje utenfor kjøregården. Ved førerprøve følges sensors anvisninger.
  • Det er ikke tillatt å benytte kjøregården til annet enn oppmerkede oppgaver, og alle skal følge samme kjøreretning som oppgaven gir.
  • Vi ønsker at det skal være sikkert å bruke området, vi oppfordrer alle til å bruke riktig MC utstyr og motorsykkelen må være godkjent jf. Vegtrafikkloven §13.
  • Ulykke med alvorlig personskade skal meldes politiet jf. Vegtrafikkloven § 12. Uønsket hendelse meldes til
  • Brannslukking- og førstehjelpsutstyr er tilgjengelig på området.

Prioriteringsrekkefølge for bruk av kjøregården

  1. Førerprøver
  2. Oppvarming før førerprøver
  3. Trafikkskoler med elever
  4. Private

Regler under førerprøven

  • Ingen andre kan øve på området eller på annen måte forstyrre kandidat og sensor mens prøven pågår.