Tilskudd til tryggere skoleveier og nærmiljø
Kommuner og fylkeskommuner kan søke om tilskudd til mer trafikksikre skoleveier og nærmiljø, slik at flere barn og unge trygt kan sykle og gå til skolen.
Statens vegvesen har sendt ut invitasjonsbrev til alle kommuner og fylkeskommuner der de inviteres til å søke om tilskudd til tiltak for mer trafikksikre skoleveier og nærmiljø.
Tilskuddet gjelder for 2026, og søknadsfristen er 15. desember 2025.
Barnas transportplan i Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 inneholder en satsing på økt trafikksikkerhet for barn og unge for perioden 2022–2027. Sentralt i denne satsingen er tilskudd til tryggere skoleveier og nærmiljøer, som vil støtte opp under regjeringens mål om at flere barn skal sykle eller gå til skolen. Tilskuddsordningen ble opprettet i 2022.
Fra 2026 kan kommuner og fylkeskommuner enkeltvis søke om tilskudd direkte til Statens vegvesen.
Alle som skal søke bes sette seg godt inn i kriteriene for tilskuddsordningen. Det er svært viktig at tiltakene er gjennomførbare innenfor tilskuddsåret, og at søknaden er godt begrunnet og dokumentert.
Statens vegvesen har sendt ut brev til alle landets kommuner og fylkeskommuner.
Her gjengir vi det viktigste fra invitasjonsbrevet:
Formålet med tilskuddsordningen
Bedre trafikksikkerheten for barn og unge gjennom å stimulere til lokalt arbeid for tryggere skoleveier og nærmiljøer.
Gjennom ordningen skal det blant annet stimuleres til å etablere Hjertesoner rundt skoler.
Målgruppe
Målgruppe for ordningen er barn og unge fra og med barnehagealder til 15 år.
Hvem kan søke
Tilskudd kan gis til kommuner og fylkeskommuner etter søknad.
Kriterier for tilskuddsordningen
- Det kan søkes om fysiske tiltak på eller ved barnehage, barn- og ungdomsskole.
- Tiltak kan være langs skolevei, eller i nærmiljø der barn og unge ferdes.
- Tiltaket kan være både på kommunal vei og fylkesvei.
- Det kan ikke søkes om midler som allerede har statlig finansiering, for eksempel tiltak i bypakker, byvekstavtaler etc.
- For tiltak som krever regulering, må det foreligge en godkjent reguleringsplan innen søknadsfristen.
- Drift og vedlikehold av veiinfrastruktur omfattes ikke av ordningen.
Krav til søknaden
- Søknaden må beskrive tiltaket i omfang, og plassering i kartutsnitt.
- Dersom tiltaket er på en annen veieier sin grunn, må det foreligge en avtale med den aktuelle veieieren, som viser at tiltaket er avklart og godkjent.
- Det stilles ikke krav til egenandeler, men en delfinansiering på 50 % fra søker vil kunne telle positivt ved tildeling av tilskudd. I søknaden må søker opplyse hvem som eventuelt bidrar med delfinansiering.
- Tiltak som er delfinansiert av kommunen og/eller andre eksterne må oppgis, og vedtak om delfinansiering skal følge søknaden.
- Et samlet kostnadsoverslag, som også viser eventuelle egne midler, skal legges ved søknaden.
- Det stilles krav om at en kan vise at tiltaket det søkes om er gjennomførbart og tilstrekkelig vurdert.
- Det skal legges ved en framdriftsplan om oppstart og forventet ferdigstillelse.
- Dersom tilskuddet det søkes om inngår i etablering av Hjertesone, må det foreligge en trafikksikkerhetsplan for den aktuelle skolen, som viser at tiltaket er en del av en helhetlig plan. I tillegg bør skolen tilfredsstille kriteriene som Trygg Trafikk har satt opp for Trafikksikker skole.
Hva kan det søkes om
Eksempler på tiltak som det kan søkes om tilskudd til er:
- Fysiske tiltak på og langs kommunale og fylkeskommunale veier, ved barnehager og skoler og på strekninger utenom vei som dekker barn og unges transportbehov.
- Tiltak for økt sikkerhet i tilknytning til holdeplass for skolebuss
- Etablering av drop-soner.
- «Snarveier» som er viktig for sikker ferdsel for barn i tilknytning til skoler og nærmiljø.
- Skilting og oppmerking av hjertesoner.
- Etablering av belysning i kryssingssteder for fotgjengere og syklister.
Prioriteringskriterier
Faktorer som vil bli vektlagt i vurdering av søknadene:
- Tiltaket inngår i etablering av Hjertesone.
- Varige fysiske tiltak.
- Tiltak som gir tilrettelegging for sikker gåing og sykling til og fra skolen.
- For større tiltak vil det videre telle positivt om tiltaket inngår i en kommunal-/fylkeskommunal trafikksikkerhetsplan.
- Tiltaket er delfinansiert med minst 50 %.
Forbehold
Selv om søknader oppfyller kriterier for å motta tilskudd, kan søknader bli avslått grunnet manglende budsjettrammer.
Kommuner som mottar tilskudd til fysiske tiltak, vil være byggherre for tiltaket det gis midler til. Byggherre bærer økonomisk risiko ved økte kostnader. Videre er byggherre ansvarlig for at tiltaket gjennomføres i henhold til søknaden og at hensikten med tiltaket oppnås.
Rapportering
Det legges opp til at tilskuddsmottaker må rapportere på tildelte midler ved årets slutt og før utbetaling av selve tilskuddet.
Utfylling av søknad
Det er mulig å søke om midler til flere ulike tiltak. Søker skal da fylles ut ett søknadsskjema pr tiltak. Søker sender en forsendelse til Statens vegvesen, men at det kan ligge ved flere søknader. Det betyr at søker lager et følgebrev der en setter opp alle tiltak det søkes om og at en kommenterer gjennomføringsevnen på tiltakene.
Søknadsskjema kan lastes ned her:
Kontaktinformasjon
Er det spørsmål til tilskuddsordningen kan en henvende seg til:
Seniorrådgiver