Ved førstegangsgodkjenning av tunge kjøretøy i Norge må du først sende inn dokumentasjon og så få en teknisk kontroll av kjøretøyet ved en trafikkstasjon.

Ordningen gjelder for tunge kjøretøy som er omfattet, og ikke tidligere har vært registrert i Norge.

Kjøretøyet må være ferdig bygd før du kan sende inn søknad om godkjenning. Hvis du skal søke på vegne av en bedrift, må du ha rettigheter for det i Altinn.

Søknadsprosessen

Det er ditt ansvar å sørge for at søknaden inneholder all informasjon og dokumentasjon som er nødvendig for at kjøretøyet kan godkjennes. Du får veiledning om hvilken type dokumentasjon som skal lastes opp på de ulike trinnene i søknadsprosessen.

Skal du søke om teknisk dispensasjon fra krav må dette begrunnes i et separat dokument. Dette dokumentet lastes opp som vedlegg i søknadstjenesten.

Flåtegodkjenning

Hvis du skal søke om godkjenning for 2 eller flere identiske kjøretøy anbefaler vi at du velger å søke om «flåtegodkjenning». 

Alle kjøretøyene i flåten må være

  • identiske ifølge dokumentasjon fra fabrikanten, men fargen på kjøretøyene kan være ulik
  • nye og ikke tidligere registrert i Norge eller i et annet land
  • fortollet (hvis kjøretøyet er oppbygd utenfor Norge)
  • ferdigbygde og klare til kontroll

Dokumentasjon til søknaden

For at vi skal kunne behandle din søknad, må du sende oss nødvendig dokumentasjon.

Teknisk dokumentasjon

I søknaden må du sende oss:

  • Vognkort del 1 og 2 hvis kjøretøyet tidligere har vært registrert i et annet land
    • Dette gjelder selv om kjøretøyet er registrert for eksport
  • Godkjenningsattest eller tilsvarende som viser hvilke tekniske krav kjøretøyet er godkjent etter når kjøretøyet er importert og tidligere godkjent i annet EU/EØS-land.
  • Tollkortet
  • Tekniske data for kjøretøyet
    • Vi har laget maler for dette
    • Hvis det er flere fabrikanter på kjøretøyet, må du også sende inn tekniske data for det komplette kjøretøyet
    • For kombinasjons/komplekse kjøretøy med flere konfigurasjoner må du fylle ut opplysninger for alle løsningene 
  • CoC (samsvarssertifikat) hvis basiskjøretøyet har en typegodkjenning for ufullstendig kjøretøy
  • Fabrikantattest for hvert byggetrinn på kjøretøyet
  • Flåteliste hvis du søker om «flåtegodkjenning» (5 eller flere identiske kjøretøy)
  • Underlagsmateriale for kravområder som listes opp i fabrikantattesten
    • Når fabrikanten har utført tester
    • Når teknisk instans utpekt av andre EU/EØS-land enn Norge utsteder dokumentasjonen

Bildedokumentasjon

I søknaden må du sende oss bilder av:

  • fabrikasjonsplate(ne) montert på kjøretøyet
  • understellsnummeret innpreget i rammen
  • bremseplate
  • komponentmerkingene på de komponenter som faktisk er montert på kjøretøyet
  • kilometerstand hvis kjøretøyet tidligere har vært registrert i land
  • kjøretøyet skrått/diagonalt forfra og bakfra så vi til sammen får et bilde av hele kjøretøyet slik det skal vises for teknisk kontroll i hallen

Saksbehandling av søknaden

Når søknaden du har sendt inn er strukturert og fullstendig, vil vi gå gjennom de opplysningene du har sendt oss. Dokumentasjonen skal vise at kjøretøyet tilfredsstiller gjeldende tekniske krav. Du vil da få en melding om at kjøretøyet er klar for en teknisk kontroll ved en trafikkstasjon.
Du må selv bestille time for teknisk kontroll.

Hvis du fikk avslag på søknaden

Hvis dokumentasjon mangler, eller den viser at kjøretøyet ikke tilfredsstiller gjeldende tekniske krav, vil du få avslag på søknaden.

Hvis dokumentasjon manglet eller ikke ble godkjent, kan du ettersende dokumentasjon i en ny søknad. Du oppretter en ny søknad, hvor du kun legger ved den dokumentasjonen som manglet i den opprinnelige søknaden.

Hvis kjøretøyet ikke tilfredsstilte kravene, må de tekniske manglene rettes før du kan søke på nytt.

Blir ikke dokumentasjonen godkjent, kan du også klage på vedtaket.

Teknisk kontroll av kjøretøyet

Når saksbehandling av dokumentasjonen er ferdig, får du melding om å bestille time for teknisk kontroll av kjøretøyet.

Når du møter til kontrollen, må du ha med:

  • Originale vognkort del 1 og 2 hvis kjøretøyet tidligere har vært registrert i annet land
  • Tollkort
  • Fullmakt fra eier hvis hen ikke selv møter

Kontrollen skal sikre at kjøretøyet stemmer overens med det du har dokumentert, og at kjøretøyet faktisk er i samsvar med gjeldende regelverk.

Flåtegodkjenning

I søknaden oppgir du ett kjøretøy som primærkjøretøy, mens de øvrige kjøretøyene er sekundærkjøretøy. Opplysningene du oppgir om primærkjøretøyet (tekniske data og tekniske kravområder) gjenbrukes for sekundærkjøretøyene. 

Først bestiller du time for kontroll av primærkjøretøyet. Når timen er bestilt, kontakter du trafikkstasjonen på e-post eller telefon for å bestille kontroll av sekundærkjøretøyene. Når sekundærkjøretøyene kontrolleres, må primærkjøretøyet også være tilgjengelig. Kontrollen av sekundærkjøretøyene skal være gjennomført innen 1 måned etter at primærkjøretøyet ble godkjent.

Nyheter, regelverk og krav

Du kan holde deg oppdatert på nyheter knyttet til enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy på denne siden. Det er mulig å abonnere på RSS-strøm.

Kravveilederen informerer om hvilke tekniske krav som skal dokumenteres ved første gangs godkjenning i Norge.

Tilgang til å søke på vegne av en virksomhet

For å søke om enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy på vegne av en virksomhet, må du i Altinn enten ha rollen «Samferdsel» eller ha de to enkeltrettighetene «Dine kjøretøy (lese)» og «Bestill kjøretøykontroll». 

Mangler du rettigheter i Altinn, må du ta kontakt med den som er registrert som ansvarlig for virksomheten i Altinn. Det er som regel daglig leder, styreleder, eller andre som har rollen «tilgangsstyring» i Altinn som kan gi ansatte eller andre rettigheter til å handle på vegne av virksomheten.