I podkasten «Snakk i vei» deler vi informasjon og kunnskap som du som trafikant kan dra nytte eller lærdom av.

Hør episodene der du laster ned dine podkaster til vanlig. Du finner alle episodene hos Acast. Hør alle Snakk i vei-podkastene (Acast.com).

Alle er vi trafikanter – nesten hver eneste dag. Statens vegvesen er en del av nordmenns liv i svært mange situasjoner. Hva ligger bak de valgene vi i Vegvesenet tar? Hvilke utfordringer og dilemmaer ligger i oppgavene våre? Og hvordan påvirker dette deg?

Det kommer en ny episode annenhver tirsdag.

Hva skal du gjøre om du er redd for å kjøre kolonne over fjellet?

På vinterstid kan det være kolonnekjøring på en rekke veier i landet vårt og over fjelloverganger. Hvordan skal du kjøre i kolonne og hvordan er du best mulig forberedt? Du får svaret i dagens podkast med gjestene Lena Brox som er byggeleder for Vest Finnmark driftskontrakt i Statens vegvesen og Ronald Johansen, erfaren vegvokter for Presis Vegdrift.

Ukraina og prisgaloppen

Det siste året har den gjennomsnittlige prisstigninga vært på 6,9 prosent. For veganlegg spesielt har derimot prisstigninga vært 14,5 prosent. (Tall fra Statistisk sentralbyrå.) Vi kan nærmest snakke om galopperende priser på viktige områder av Vegvesenet si virksomhet. Prisgaloppen har store konsekvenser for utbyggingsprosjektene i Statens vegvesen: Både fordi det blir mindre penger igjen å bygge for, og fordi staten må prioritere å bruke pengene på andre ting enn vegbygging.

Mange gir krigen i Ukraina skylda for den voldsomme prisstigninga. Men hva har krigen der med prisene her å gjøre?

Gjest i podkasten er John Atle Haugland, avdelingsdirektør for Kontrakt og marked i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen.

Fjelloverganger

Fjelloverganger er noe av det mest krevende du kan kjøre over og de blir ofte stengt på grunn av vanskelige vær- og føreforhold. Det skaper forsinkelser og utfordringer for dere som trafikanter, og påvirker trygghet og beredskap. I tillegg ligger det mye norsk økonomi i ferden over fjellet, for her går det mye næringstransport som er viktig for landet vårt. Hva gjør vi Statens vegvesen for å holde fjellovergangene åpne og gi trafikanter informasjon om de er åpne eller stengte? Fra Statens vegvesen i studio er Jacob Trondsen, leder Forutsigbar fremkommelighet og Petter Storødegård, prosjektleder Forutsigbar fremkommelige fjelloverganger.