Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Her ser du hvorfor E134 var stengt mellom Mjøndalen og Hokksund i helgen. Men vegen åpnet igjen 13 timer før fristen

To sprengninger og vegen kunne åpnes 13 timer før skjema. (Foto: Kjell Wold)

Om lag 3700kbm fjell i en skjæring ved vegen tett på Sørlandsbanen måtte sprenges vekk samtidig med at Bane NOR hadde togstopp for vedlikehold.

Sprengning og pigging tett ved Sørlandsbanen. (Foto: Kjell Wold)

Derfor hadde Statens vegvesen varslet stengt E134 mellom Steinberg øst og Langebru fra fredag kveld klokken 20 til mandag morgen klokken 06. Men allerede søndag ettermiddag var arbeidene ferdig slik at E134-trafikken kunne settes på igjen ved 17-tiden søndag.

–Alt har gått etter planen, men jobben ble gjort raskere og mer effektiv enn beregnet slik at vi ble ferdig søndag ettermiddag, forteller byggeleder Aud Solberg.

Kortreiste masser tippet nær riggen få hundre meter fra skjæring. (Foto: Kjell Wold)

I tillegg til sprengningsarbeider, pigging og bortkjøring av masser, ble det også gjort noen elektroarbeider ved brua over jernbanen ved Steinberg vest samt trefelling langs sørsiden av vegen.

Disse arbeidene må til for å gi plass til utvidelse av vegen og oppsetting av midtrekkverk. På strekningen E134 Mjøndalen-Langebru nærmer en seg nå 20.000 biler i årsdøgntrafikk (ÅDT). Strekningen er derfor ganske ulykkesutsatt.

Trefelling nærmest vegen ble også gjort i stengehelgen. (Foto: Kjell Wold)

I tillegg til utvidelse av vegen og midtrekkverk blir det også montert vegbelysning langs hele strekningen. Det er Sandefjordfirmaet Marthinsen og Duvholt AS som har jobben på E134 Mjøndalen-Langebru. Anlegget skal etter planen  ferdigstilles høsten 2020.

 

Salve 2 lørdag klokken 13. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark