I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen.

Den nye motorvegen åpner tirsdag 16.desember. 

foto av delprosjektleder og lastebilfører foran den nye sollihøgdtunnelen
Lastebilleder Per Einar Warloff Sand gir terningskast seks til Statens vegvesen og delprosjektleder Øyvind Storløkken for den nye motorvegen på E16 opp mot Sollihøgda. Milliardvegen er bygd på budsjett, til tross for at entreprenøren måtte bruke 20 prosent mer sikring enn planlagt. - Skanska har gjort en god jobb med å bygge Sollihøgdtunnelen ferdig så raskt når jobben ble så krevende, sier Storløkken. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen

Flere alvorlige trafikkulykker før årtusenskiftet førte til at Vegvesenet satte opp midtrekkverk på de mest ulykkesutsatte strekningene på E16 tidlig  på 2000-tallet. Det fjernet dødsulykkene, men har skapt et økende framkommelighetsproblem for lastebileier Per Einar Warloff Sand og resten av trafikken på den trafikkerte vegstrekningen.

Bom stopp på vinterføre

Det kan særlig være problemer på dager med snøfall opp mot Sollihøgda. Vinterføret kan komme brått på for tunge kjøretøy uten kjettinger på glatt føre. Da blir det ofte full stopp når store lastebiler som spinner i bakkene. Resultatet er fort kilometer lange køer som ikke kommer noen veg.

- Jeg har fått noen grå hår bak rattet på E16 over Sollihøgda, sier Sand.

Han er daglig leder i G S bulktransport  med 25 tankbiler og 40 ansatte. Med hovedkontor på Lierskogen, går bilene i trafikk på hele Østlandet og med 15-20 turer over Sollihøgda hver dag. Han er også styreleder i Norges lastebileierforbund (NLF) i Buskerud.

Lave skuldre

Onsdag fikk han prøvekjøre den 8,4 kilometer lange nye motorvegen. Der dagens E16 snirkler seg opp bakkene mot Sollihøgda med flere bratte kneiker og reduserte fartsgrenser, går den nye vegen strake vegen med jevn stigning mot toppen. Halvparten av vegen går i tunnel. Ny fartsgrense blir 100 kilometer i timen.

Prøvekjøring av nye E16 Bjørum-Skaret

Lastebilleder Per Einar Warloff Sand gleder seg til en ny arbeidshverdag når nye E16 Bjørum-Skarum åpner. Denne uka fikk han prøvekjøre den nye veien. Video: Erik Larsstuen/Statens vegvesen.

 

-Nå blir det lave skuldre for alle vi som kjører lastebil opp mot Sollihøgda. Det blir flott å ligge ute til høyre, mens resten av trafikken kan komme forbi i venstre felt, sier Sand.

foto fra inne i lastebilen
Tirsdag til uka åpner E16 Bjørum-Skaret for trafikk. Onsdag fikk leder i Norges lastebileierforbund i Buskerud, Per Einar Warloff Sand, prøvekjøre den nye motorvegen. - Jeg kommer ikke til å savne køene på E16 opp mot Sollihøgda et sekund, sier Sand. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen

Mer tunnelsikring

På fire år har Statens vegvesen bygd to tunneler (3,4 kilometer og 800 meter) fem bruer (den lengste på 220 meter) og to motorveikryss. Dagens E16 skal bygges om til lokalveg med gang og sykkelveg.

Ambisjonen var lenge å åpne vegen for trafikk sommeren 2025. En porøs og lite samarbeidsvillig lavabergart, med stor vanninntrenging, førte til at entreprenøren Skanska måtte gjennomføre 20 prosent mer sikringsarbeid enn planlagt. Da ble åpningen skjøvet til desember.

- Skanska har gjort en god jobb med å bygge Sollihøgdtunnelen ferdig så raskt. Selv med et godt forarbeid, så er det slik at ingen har vært inne i tunnelen før vi har sprengt den ut, sier delprosjektleder Øyvind Storløkken i Statens vegvesen.

Først da fikk Skanska og Vegvesenet oversikt over alt som måtte gjøres for å sikre den 100 prosent. Da måtte entreprenøren ha noen måneder lenger for å gjøre tunnelen endelig ferdig.

- Tunnelen er breddfull av moderne elektronikk. Det er installert 173 kameraer, 88 nødstasjoner, 401 kjørefeltsignaler og 40 bommer for å nevne noe av alt utstyret Vegvesenet bruker for å styre trafikken trygt fram.  Det er lagt 270 kilometer med kabler i de to tunnelene. I sum blir dette en av de mest moderne tunneler i Europa, sier Storløkken.

Holder budsjettet

 Til tross for krevende arbeid i tunnelen, har Vegvesenet holdt styringsramma på fire milliarder kroner.

- Vi har bygd en god motorveg som får trafikken tryggere og raskere opp mot toppen av Sollihøgda, og ned igjen, på budsjett, sier Storløkken.

Han er også godt fornøyd med at prosjektet har klart å bruke all tunnelmassen i vegprosjektet, og at prosjektet har gått uten alvorlige personskader.

- Viktig veg

foto av Kjell Inge Davik
Kjell Inge Davik Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik  i Statens vegvesen deltar under åpningen av E16 tirsdag. Han sier den nye vegen er etterlengtet.

- E16 over Sollihøgda er den viktigste vegen mellom Oslo og Ringerike. Mye av trafikken fra flere av dalførene på Østlandet inn mot Oslo og øst-vest går her. Da er det er det viktig at vi får bedre framkommelighet og øker trafikksikkerheten på strekningen, sier  Davik.

 Håper på ny veg videre

Bak rattet på lastebilen er Sand godt fornøyd med den nye vegen. Nå håper han det ikke går for mange år før vegen også blir bygd ny videre ned fra Sollihøgda mot Sundvolden, og videre mot Hønefoss.  E16 Bjørum-Skaret er det siste av tre vegprosjekt  på til sammen 35 kilometer som Vegvesenet har bygd fra Sandvika og opp til Skaret. Det er Nye Veier AS som har ansvaret for planlegging av E16 videre mot Hønefoss.

Aktuelt for fylke(r): Akershus, Buskerud