1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
E18 Filipstad bilde
Foto: Bård Asle Nordbø

Hvor?

Fylker:
Oslo

Kommuner:

Oslo

Hva?

Bygge lokk over E18 mellom Hjortneskrysset og Operatunnelen for å muliggjøre byutvikling på Filipstad og etablere ny Ring 1 oppå lokket.

Hvorfor?

Tiltaket skal frigjøre arealer til boligbygging og bidra til bærekraftig byfortetting i Oslo sentrum.

Kart

Filipstad © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Oslo kommune vedtok Fjordbyplanen i 2008. Her ble det lagt føringer for den
videre planleggingen av Filipstadområdet. 

Våren 2012 la Oslo kommune ut en områdereguleringsplan for Filipstad, på høring. Det ble presentert 2 hovedalternativer, med langt og kort lokk over E18. Statens vegvesen hadde innsigelse til langt lokk, men åpnet opp for å utrede forlengelse av Operatunnel med kort lokk frem til Hjortneskrysset.

Statens vegvesens planforslag er basert på kommunens forslag til områderegulering (alternativ 1) og innebærer forlengelse av Operatunnelen med et kort lokk med ny Ring1 oppå lokket. Forlengelse av tunnelen er sikkerhetsgodkjent av Vegdirektoratet og innsigelsen til dette lokket er trukket.

Oslo kommune vedtok i juni 2020 detaljreguleringen for E18 og Ring 1. 

Utbyggingen vil skje i flere trinn over flere tiår. Ferdigstillelsestidspunkt for de ulike stegene i utbyggingen er ikke klare. 

Lengde:
Ring 1: 750 m, forlengelse av tunnel: 535 m, E18 vest for tunnelen 750 m
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2014-2023
Totalkostnad:
2,50 milliarder. Foreløpig anslag nov. 2014: 2,5 mrd. (inkl. trikk). Uten trikk 2,2 mrd. Alle priser i 2014-kr. inkl. mva.

Prosjektkontor

Besøksadresse:
Østensjøveien 34, OSLO

Kontakter

Nils Brandt

Prosjektleder
Telefon:
99 38 60 33
E-post: