Anleggsarbeider Strand-Ramstadsletta
Strekningen omfatter bla. 2/3 av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru og nytt kryss ved Høvik. Byggetid: juni 2022-2029/2030. Leverandør: Skanska Norge AS
Dette skal vi bygge
- To km ny E18 med 2x3 felt.
Høviktunnelen utgjør det meste av strekningen. Tunnelen er rundt 1950 meter lang og får to løp med tre felt i hver retning. Ett av feltene i hver retning blir kollektiv-/sambruksfelt. To tredjedeler av Høviktunnelen (1250 meter) bygges som del av entreprise E103 Strand-Ramstadsletta. - Ramstadsletta bro over E18 (kommunal vei)
- ny rundkjøring på Høvik, noe lokalvei, ramper til/fra E18
- ca 750 meter veg i dagen på Ramstadsletta
- tilpasning av dagens lokalveisystem (Sandviksveien, Kirkeveien og Ramstadsletta)
- en del av den framtidig hovedsykkelveien langs Sandviksveien
- vanntett trau ved Ramstadsetta og støttemurer langs E18
- nye støyskjermer langs E18 på Ramstadsletta
- elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur
Status for anleggsarbeidet
- Se oversikt over planlagte arbeider i 2025 (fra Skanska Norge AS)
- Se oversikt over planlagte arbeider i 2026 (fra Skanska Norge AS)
Høviktunnelen
Tunnelen hadde gjennomslag 8. oktober 2025. Nå pågår det etterarbeider i tunnelene med blant annet av vann- og frostsikring, og støp av vegger og bunnplate.
Det er også en viss risiko for at sement fra injeksjonsarbeider kan komme opp til overflaten. Dersom du som er nabo til anlegget oppdager noe i kjellere eller uteområder, så oppfordrer vi deg til å kontakte oss straks.
Ring tlf 45879219 eller send e-post til n
Betongarbeider på Ramstadsletta
Skanska har gjennomført flere runder med støping av bunnplate og vegger for framtidig E18. Arbeidet utføres som vanntett støp for å hindre påvirkning av grunnvannsnivå i området. Støpingen av bunnplate og vegger vil pågå i flere etapper.
Ramstadsletta bru
Første del av Ramstadsletta bru er ferdigstilt. Del to av broen vil bli bygget i 2026, når trafikken i vestgående retning flyttes inn på anleggsområdet. Deretter vil siste del av broen bygges i 2027 når den skal påkobles Sandviksveien. Broen skal bli lokalvei med gang- og sykkelvei over nye E18.
Montering av permanent støyskjerm
Betongarbeider og støp av styskjermer på Ramstadslette er ferdig på nordsiden av E18. Hver søyle veier rundt 10 tonn, og er produsert i Forsand av Norsk spennbetong AS. Mellom de 8 meter høye søylene er det støpt en 3,2 meter høy vegg.
I november 2025 startet arbeidet med å bygge tilsvarende støyskjermer bygges på motsatt side, mot sør. Planen er at disse skal være klare i 2026/27, og være dekket med solcellepanel. Målet er et disse i tillegg til å skjerme omgivelsene for støy, også kan være med å forsyne den nye veien med strøm.