Arbeidet omfatter en del av Høviktunnelen, Stabekklokket, Vestre lenke og gang- og sykkelveger. Byggetid aug. 2023-2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien i september 2025
Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien i september 2025 Foto: Marius Julian Larrarte Jacobsen / Statens vegvesen
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS

Dette skal vi bygge

Entreprisen/kontrakten omfatter blant annet;

  • 2 km ny E18 (2x3 felt). Ett felt i hver retning gjennom Høviktunnelen blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil
  • 2 km ny lokalvei mellom Fornebu og Strand/Gjønnestunnelen (Vestre lenke)
  • 0,4 km ny lokalvei ved Strand
  • 2,2 km ny hovedsykkelvei langs ny E18
  • gang- og sykkelveier
  • ca 440 meter av Gjønnestunnelen (to-løps)
  • Ca 650 meter av Høviktunnelen (to-løps)
  • ca 60 større og mindre konstruksjoner, bla Stabekklokket, 1,4 km støttemur, 12 bruer, 3 tekniske bygg

Anleggsarbeid som pågår nå

 

Grendehustomta/Vestre lenke

Den nye veiforbindelsen til Fornebu (Vestre lenke – ny Oksenøyvei) skal stå ferdig i 2029.  Når anleggsperioden er over, vil Grendehustomta være klar for etablering av boliger og offentlige bygg. Det blir etablert en turvei over området.

Status september 2025

  • Det pågår forberedende anleggsarbeid for det som skal bygges senere av Bærum Kommune. Gamle rør for vann- og avløp er skiftet ut, høyspentkabler er lagt om, og grunnen er stabilisert med kalksement. Vi utfører betongarbeider i forbindelse med støttemurer og rensebasseng.
  • Siden oktober 2024 har det pågått sporadisk tipping og mottak av stein på kveldstid på Grendehustomta. Arbeidene blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroene til Grendehustomta. Arbeidet vil pågå frem til høsten 2026.
Renesbasseng Grendehustomta mai 2025
Renesbasseng Grendehustomta mai 2025 Foto: Skanska Norge

Nedre Stabekk

 I dette området skal framtidens E18 gå i betongtunnel (Stabekklokket). Stabekklokket er planlagt ferdigstilt i tredje kvartal 2027. Over lokket skal det bygges ny lokalvei fra Strand til Fornebu (del av Vestre lenke). Her bygges også ny hovedsykkelvei parallelt med lokalveien, denne er planlagt å stå klar første kvartal 2029. 

Status september 2025:

  • Skanska har midlertidig lagt om Michelets vei mot Oksenøyveien for å gjøre det tryggere for myke trafikanter. Veien går under anleggsbrua i området for å unngå situasjoner der myke trafikanter og anleggsmaskiner krysses. Omleggingen vil vare ca ut 2027.  
  • I midten av desember 2023 ble østgående løp av E18 lagt om midlertidig. I forkant av dette ble det tatt ut fjell inntil Michelets vei. Den midlertidige omleggingen av E18 er gjort for å gi plass til deler av arbeidet med Stabekklokket som pågår nå.
  • I området som kalles Øya (mellom østgående og vestgående E18 utenfor Riiser Larsens vei) er Skanska i mål med å fjerne fjell, grave ut og fundamentere for første del av Stabekklokket. Betongarbeidene har vært i gang siden april 2024 og betongarbeidene på Stabekklokket for vestgående løp er utført. Vi fortsetter arbeidet inne i tunnelen med det tekniske.
Stabekklokket september 2025.
Stabekklokket september 2025. Foto: Skanska Norge

Strand  

I framtiden vil ny E18 gå i Høviktunnelen, og den skal stå klar ila 2028. Lokalveien (fylkesvei) vil gå i tunnel mellom Strand og Gjønnes fra tidlig 2030. Skanska skal drive 470 meter av Høviktunnelen i retning Ramstadsletta og 360 meter av Gjønnestunnelen i retning Gjønnes. Det skal også bygges ny lokalvei og ny hovedsykkelvei ved Strand. Over lokalveien kommer et 50 meter lokk som kobler sammen nord- og sør for E18 gående og syklende. Dette er planlagt å stå ferdig i løpet av 2029.

Status september 2025:

  • Skanska har siden høsten 2023 gravd og sprengt ned til tunnelpåhugg for Høviktunnelen og Gjønnestunnelen. Noe sprengningsarbeid/pigging i dagen på Strand fortsetter utover vinteren 2025.
  • I august 2024 startet Skanska opp døgnkontinuerligtunneldriving på Strand (mandag til og med lørdag). Døgnkontinuerlig driving av vestgående løp av Høviktunnelen ble fullført på forsommeren 2025, og driving av østgående løp er i gang fra august 2025. Driving av Gjønnestunnelen startet på forsommeren 2025, og fra prosjektet kom ca 70-80 meter inn i tunnelen startet vi også døgnkontinuerlige arbeider her.  

Døgnkontinuerlig arbeid blir tilpasset inne i tunnelene, og de mest støyende operasjonene foregår i tidsrommet 07-23. Det må allikevel forventes noe aktivitet i og utenfor tunnelen gjennom døgnet. Det blir da i hovedsak arbeid man på forhånd ikke kan forutse og/eller planlegge. Skanska etterstreber å gjøre så lite som mulig på natt, og har opprettet rutiner for dette.

Tunneldrivingen innebærer sprengning, pigging, boring og injeksjon. Etter dette fortsetter arbeidene med grøfting, vegbygging og innredning frem til tunnelene er ferdigstilt.

Vil du varsles før sprengning i tunnel? 

Her kan du registrere deg. For sprengning i dagen gjelder fortsatt https://nabovarsling.no/E18vk.

Tunnelpåhugg ved Strand, september 2025.
Tunnelpåhugg ved Strand, september 2025. Foto: Skanska Norge
  • På Strand er arbeidet med større betongkonstruksjoner i forbindelse med trau- og portalbygging for Høvik- og Gjønnestunnelen også godt igang. Dette er støyende dagarbeider. 
  • Skanska jobber med å tette byggegropa for tunnelene (injeksjon med sementblanding som skal vanntette sprekker i berget) og med spunting som må til for å holde massene på plass. Arbeidet med injeksjon og spunting skal sikre at grunnvannsstanden ikke synker under berguttakene.
  •   Bergskjæringene sikres fortløpende med bolter, sprøytebetong og nett. Steinmassene kjøres via anleggsbruene i retning Fornebu der de skal brukes til oppfylling. Resten blir kjørt til Viken Miljøpark AS (VIMAS).
  • Siden høsten 2024 har det vært sporadisk frakt av masser ut av tunnel på kveldstid. Arbeidet blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroen til Grendehustomta. Dette er planlagt å pågå frem til høsten 2026.
Pilarer til Stabekklokk og betongtrau, september 2025
Pilarer til Stabekklokk og betongtrau, september 2025 Foto: Skanska Norge
  • Siden september 2024 har Skanska arbeidet med ny vann- og avløpstrase på vegne av Bærum kommune langs Markalleen.  Arbeidene med pumpeledning og vannledning på nordsiden av Markalleen er ferdig, og krysset Markalleen/Professor Kohts vei ble åpnet igjen mandag 1. september. Det gjenstår å grave opp og koble på nye stikkledninger for vann til eiendommer på sørsiden av Markalleen. Strekningen vil være lysregulert fra ca. Markalleen nr. 16 til ca. nr. 37 frem til arbeidene er ferdige. Det blir nødvendig med trafikkomlegginger for å kunne bygge opp igjen veier og reetablere fortau på begge sider av trafikken og midlertidig fortau.
  • Arbeidene i Markalleen har tatt lenger tid enn planlagt. Grunnet beslutningen om at det skal gjennomføres ny vannledning parallelt med avløpsledningen, har det blitt mer komplisert utførelse enn tidligere antatt. Videre er det mer utfordrende grunnforhold enn det som har vært forutsatt i prosjekteringsfasen. Andre kabler og ledninger som ligger i samme trase må også hensyntas og konsekvensen av at dette ikke alltid ligger der det er antatt, gjør at nye ledninger må krysse både over, under og mellom eksisterende kabler og rør. Arbeidene er planlagt ferdigstilt i midten av november 2025    

Fornebukrysset 

Ved Fornebukrysset skal det gjøres tilpasninger for å sikre god trafikkflyt og sikkerhet. Blant annet skal påkjøringsrampen til E18 fra Ring 3 (Granfosstunnelen) i retning Sandvika flyttes ned i betongtrau. Flyttingen vil gi plass til bygging av bruer og støttemurer, i tillegg til ny hovedsykkelvei og sykkelbru over Fornebukrysset som er planlagt ferdig i løpet av 2028.

Status Fornebukrysset nord september 2025:                          

  • Skanska la om trafikken fra Ring 3 (Granfosstunnelen) ut på E18 mot Sandvika i august 2024, for å gjøre plass til anleggsarbeidene i Fornebukrysset. Vi har startet arbeidene med ny rampe fra Granfosstunnelen. I første omgang ble eksisterende betongrampe fjernet, og vi utfører nå spunting og kalkstabilisering av området for setting av stålkjernepeler. Det blir graving og transport av masser i området. Disse arbeidene vil foregå frem til senhøsten 2025.
  • Arbeidet med ny trase for vann- og avløp har pågått siden oppstart i august 2023, og har fortsatt forbi Philip Pedersens vei 1-7 siden høsten 2024. Arbeidet kan i noen perioder påvirke framkommelighet og parkering, men det vil hele tiden være mulig å passere med bil, utrykningskjøretøy og varetransport. Arbeidene er planlagt ferdig sen høst 2025.

Status Fornebukrysset sør september 2025

  • Her arbeides det for å legge det til rette for den nye hovedsykkelveien og sykkelbru. Det er utført graving og spunting for å støtte opp grunnen og Skanska arbeider nå med bygging av støttemur som skal holde sykkelveien på plass. Arbeidene fører til en del trafikkomkjøringer ettersom vi sporadisk må stenge ramper i Fornebukrysset for å få utført anleggsarbeidene.
Fornebukrysset sør, tatt september 2025.
Fornebukrysset sør, tatt september 2025. Foto: Skanska Norge
Sist oppdatert:

E18 Lysaker-Ramstadsletta