Gjønnestunnelen
Gjønnestunnelen er en ny vegforbindelse i tunnel mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu. Entreprenør: OHLA Norge
Dette skal vi bygge
- 1500 meter toløpstunnel med tverrsnitt T9,5, fra Gjønnes til E18 ved Strand. Dette inkluderer betongtunnel på 100 meter og bergtunnel på 1400 meter (resterende 450 meter av tunnelen bygges som del av entreprisen Fornebukrysset - Strand).
- Nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien
- Gang- og sykkelveier
Status for arbeidet
16. mai 2024 skrev Statens vegvesen under byggekontrakt med OHLA. Kontrakten har en anslått prislapp på 1,84 mrd. kroner.
Anleggsarbeidet for Gjønnestunnelen startet 19. august 2024. I desember 2024 startet arbeidet med selve tunnelen og etablering av byggegrop. Det ga omlegging av vei og rundt 30 færre parkeringsplasser ved Gjønnes T-banestasjon.
Den første salven for den nye Gjønnestunnelen er avfyrt fra Gjønnes 28. august 2025. Det betyr at tunnelarbeidet nå er i gang fra begge sider.
Naboer vil kjenne rystelser fra sprengingen når disse skjer helt nær eller i fjellet under husene. Erfaringsmessig vil noen oppleve det som ubehagelig, men rystelsene er ikke farlige. Etter hvert som arbeidet flytter seg lengre inn i fjellet, vil også støy- og støvulempene som naboer til anlegget opplever bli mindre.
Massetransport
Massene vi tar ut blir kjørt hovedsakelig til Franzefoss på Steinsskogen og vi kjører da to ruter her: Øst på Bærumsveien/ Fv160 og Nord Fv168. Den andre ruten vi kjører er ut på Gjønnesjordet og nordover på Gamle Ringeriksvei og deretter vest på Fv168. Vi vil unngå å kjøre ut masser når det er skolestart og skoleslutt så langt det lar seg gjøre.
OHLA Norges nettsider finner du her: https://www.ohla-norge.no/