E18 Retvet-Vinterbro
Hva?
Prosjektet omfatter bygging av 14 kilometer firefelts motorveg mellom Retvet og Vinterbro. I tillegg skal det bygges 1250 meter gang- og sykkelveg fra Sneissletta til Gamle Kongeveg.
Hvorfor?
Hensikten med prosjektet er å øke forutsigbarheten og korte ned transporttidene samt å bedre trafikksikkerheten på strekningen E18 Retvet-Vinterbro
Kart
Framdrift
Kommunene Ås og Ski behandlet og vedtok kommunedelplan for utbyggingen E18 Retvet-Vinterbro.
Ås og Ski kommuner vedtok reguleringsplan for pilotprosjektet "Ny jord", som innebærer at Statens vegvesen skal erstatte 100 prosent av dyrka mark som bygges ned som følge av ny E18.
Reguleringsplaner for E18 Retvet–Vinterbro ble behandlet og vedtatt av kommunestyrene i Ås og Ski den 12. oktober 2016.
I september 2019 flyttet prosjektorganisasjonen for E18 Retvet-Vinterbro inn i anleggskontoret ved Nygårdskrysset. Her ble de samlokalisert med prosjektorganisasjonen for E134 Oslofjordforbindelsen etappe 2.
Statens vegvesen la våren fram forslag til delvis bompengefinansiering av E18 Retvet-Vinterbro. Kommunene Ås og Nordre Follo behandlet og avslo framlegget.
Etter at kommunene avslo framlegget til bompengefinansiering, jobbet Statens vegvesen videre med planlegging og forbedring av prosjektet og løsning for bompengeinnkreving. Arbeidet omfattet blant annet tiltak for å redusere kostnadene til E18-utbyggingen og spare jordbruksarealer og klimagassutslipp, uten at man endret målet for prosjektet. Resultat av arbeidet var blant annet forslag om nedskalert utbygging av Vinterbrokrysset, forslag om bygging av ny E18 som smal firefelts veg, og forslag til endret opplegg fordelvis bompengeinnkreving.
Kartlegging og dokumentering av kulturminner er en viktig del av forarbeidene til store utbyggingsprosjekter. I flere sommersesonger har arkeologer fra Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo gravd og undersøkt kulturminner i ulike deler av trasèen til framtidens E18 gjennom kommunene Ås og Nordre Follo.
Sommeren 2023 satte Statens vegvesen arbeidet med planlegging og grunnerverv på pause etter at Ås kommune sa nei til framlagt forslag til bompengeopplegg for prosjektet.
I mai 2025 gjenopptok Statens vegvesen arbeidene med planlegging og grunnerverv på E18 Retvet-Vinterbro for å unngå av reguleringsplanen går ut på dato.
I oktober 2026 er det 10 år siden reguleringsplan for E18 Retvet-Vinterbro ble vedtatt. Etter dette kan reguleringsplanen ikke lenger brukes som hjemmel for ekspriopriasjon. Arbeidet med grunnerverv må derfor sluttføres i 2026.
Starttidspunktet for selve utbyggingen av E18 Retvet-Vinterbro er ikke avklart. I inneværende Nasjonal transportplan (NTP) er det forutsatt at anleggsarbeidet skal starte i siste del av perioden (2031-2036).
Aktuelt
-
Grunnervervet starter opp igjen
— Statens vegvesen gjenopptar arbeidet med grunnerverv på E18 Retvet – Vinterbro.
-
Stanser videre arbeid med E18 Retvet-Vinterbro
— Statens vegvesen setter nå arbeidet med planlegging og grunnerverv for prosjektet E18 Retvet-Vinterbro på pause.
-
Forslag til bompengeopplegg sendt til lokalpolitisk behandling
— Faglige grunnlag for behandling av delvis bompengefinansiering av E18 Retvet-Vinterbro er nå sendt Ås og Nordre Follo kommuner og Viken fylkeskomme.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 14 kilometer
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
- Totalkostnad:
- Godkjent prognose er en sluttkostnad på 9,7 milliarder 2023-kroner. Totalkostnad og bompengetakster blir endelig fastsatt av Stortinget. Stortingsbehandlingen skjer først nå det foreligger lokal tilslutning fra kommunen, Akershus fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for låneopptak og at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2).
Mer om prosjektet
E18 Retvet–Vinterbro er den siste av i alt ni delstrekninger som bygges ut på E18 mellom Ørje og Vinterbro. Dagens E18 mellom Retvet og Vinterbro er en tofelts veg uten forbikjøringsfelt. Årsdøgntrafikken varierer fra 14000 ved Retvet til 26000 mellom Nygård og Vinterbro. Det har vært flere ulykker med personskade på strekningen de senere år.
Prosjektet E18 Retvet-Vinterbro omfatter bygging av rundt 14 kilometer 4-felts motorveg på strekningen. Fra Retvet-til Nygård legges vegen i ny trasé. Videre til Vinterbro følger ny E18 eksisterende trasé. Det er planlagt to lengre tunneler på til sammen 2,4 kilometer, tre lange bruer, nytt to-planskryss på Holstad og to viltkryssinger..
Statens vegvesen planlegger for 100 km/t med unntak av strekningen Nygård-Vinterbro der det blir 80 km/t. Det er forutsatt delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Byggingen av E18 Retvet-Vinterbro skal bidra til
- Økt trafikksikkerhet, spesielt nedgang i de mange alvorlige møteulykkene. Målet er null drepte eller hardt skadde på strekningen og null møteulykker.
- Økt framkommelighet gjennom økt kapasitet. Ved å øke fra to til fire felt reduseres kjøretid fra Retvet til Vinterbro med ca. fem minutter.