1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Bent Ånund Ramsfjell, Norconsult

Hvor?

Fylker:
Akershus

Kommuner:

Asker, Bærum

Inngår i:

Hva?

Ramstadsletta Nesbru er etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Dagens E18 skal legges i tunnel under Sandvika.

Hvorfor?

Prosjektet skal gi bedre og mer forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransporten, bedre forhold for sykkel og gange, og legge trafikken under bakken for å legge til rette for stedsutvikling i Sandvika.

Kart

Kartskisse av etappe 2, E18 Ramstadsletta - Nesbru.
Kartskisse av etappe 2, E18 Ramstadsletta - Nesbru. Illustrasjon: Norconsult

Oppstartsvarsel for arbeid med reguleringsplan ble satt i gang og sendt ut i mai 2021. 

I 2021 besluttet Samferdselsdepartementet justering av etappedelingen på E18 Vestkorridoren.

Det innebærer at etappe 2 nå går fra Ramstadsletta til Nesbru, ikke Ramstad-Slependen, slik den tidligere inndelingen var. Hensynet til rasjonell utbygging og mulighet til å velge løsning som holder kostnadene nede. 

Hovedveisystem ble valgt i 2021, og Statens vegvesen har optimalisert dette i 2023-2024.

Statens vegvesen har valgt Optimalisert Konsept B som grunnlag for reguleringsplanen. Konseptet legger til rette for et effektivt hovedveisystem med reduserte prosjektkostnader og bedre tilpasning til omgivelsene.

I Bærum

  • E18 i tunnel på hele strekningen forbi Sandvika.
  • Koblingene mellom E18 Oslo/Drammen og E16 Hønefoss/Bergen løses som en del av tunnelsystemet med østvendte og vestvendte ramper i berg.
  • Trafikk i E18 fra Oslo til Sandvika ledes via kryss i dagen ved Blommenholm, og følger hovedlokalvegen mot Sandvika.
  • Trafikk i E18 fra Drammen til Sandvika ledes via nye ramper i dagen lenger vest ved Gyssestad, og til hovedlokalveien

I Asker

  • Slepenkrysset endret fra dagens løsning med to rundkjøringer til en stor oval rundkjøring. Ramper til og fra E18 i begge retninger ledes gjennom rundkjøringen.

Felles planprogram for Sandvika sjøfront og lokalvegsystem

Statens vegvesen og Bærum kommune utarbeider Felles planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem.  Målet er å få planprogrammet politisk behandlet i Bærum kommune i november/desember 2025.

Fremdriften i prosjektet ble stoppet i januar 2023 da det viste seg at kostnadene for prosjektet var høyere enn forventet. I perioden 2023 og 2024 har Statens vegvesen jobbet med å optimalisere løsningene i prosjektet for å få kostnadene ned. 

I september 2025 startet Statens vegvesen igjen arbeidet med reguleringsplan og tekniskplan for Ramstadsletta – Nesbru.

Statens vegvesen jobber med søknad om nytt styringsmål for prosjektet. Styringsmålet er et mål for kostnadene til prosjektet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene i Sandvika inngår som en del av dette arbeidet. 

Tidspunkt for ferdig reguleringsplan for E18 Ramstadsletta- Nesbru er anslått til  2027.

 

Vedta reguleringsplan

KS2 er en ekstern gjennomgang av beslutningsgrunnlaget for store statlige prosjekter med en kostnad på mer enn en milliard kroner. Målet er avdekke om prosjektet er klart til å sendes videre til Stortinget.

Etappe 2 er en del av utviklingsporteføljen i Nasjonal transportplan, det vil si at strekningen per nå ikke er er vurdert som aktuelt for utbygging i inneværende tolvårsperiode (2025-2036). 

Statens vegvesen skal likevel fortsette å optimalisere, planlegge og arbeide med reguleringsplan for prosjektet.

Byggestart

Se alle aktueltsaker

Mer om prosjektet

Prosjektet E18 Ramstadsletta-Nesbru omfatter ny hovedveg (E18) i tunnel og dagsone, ny lokalveg (fylkesveg) med løsninger for kollektivtrafikk, gjennomgående hovedsykkelveg og gang- og sykkelveger.

I planene er det: 

  • Ny E18-dagsone : 2,3km
  • Ny E18-tunnel: 3,6 km
  • Ny lokalveg langs E18 (inkl. kryss): 5,3 km
  • Løsning for buss langs E18: 5,8 km
  • Ny sykkelveg/gate langs E18: 5,3 km
  • Rampetunneler til/fra Oslo fra E16: 1,5km
  • Rampetunneler til/fra Asker fra E16: 1,3 km
  • Nytt lokalvegsystem på Slependen (inkl. kryss: 1,1 km)

Kontakter

Tom Hedalen

Prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Telefon:
90 95 94 33
E-post:

Kari Floten

Prosjektleder
Telefon:
97 60 23 44
E-post:

Eirik Natlandsmyr

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
97575741
E-post: