Arbeidet omfatter en del av Høviktunnelen, Stabekklokket, Vestre lenke og gang- og sykkelveger. Byggetid aug. 2023-2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien i mars 2025
Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien i mars 2025 Foto: oto: Marius Julian Larrarte Jacobsen / Statens vegvesen
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS

Dette skal vi bygge

Entreprisen/kontrakten omfatter blant annet;

  • 2 km ny E18 (2x3 felt). Ett felt i hver retning gjennom Høviktunnelen blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil
  • 2 km ny lokalvei mellom Fornebu og Strand/Gjønnestunnelen (Vestre lenke)
  • 0,4 km ny lokalvei ved Strand
  • 2,2 km ny hovedsykkelvei langs ny E18
  • gang- og sykkelveier
  • ca 440 meter av Gjønnestunnelen (to-løps)
  • Ca 650 meter av Høviktunnelen (to-løps)
  • ca 60 større og mindre konstruksjoner, bla Stabekklokket, 1,4 km støttemur, 12 bruer, 3 tekniske bygg

Anleggsarbeid som pågår nå

 

Grendehustomta/Vestre lenke

Den nye veiforbindelsen til Fornebu (Vestre lenke – ny Oksenøyvei) skal stå ferdig i 2029.  Når anleggsperioden er over, vil Grendehustomta være klar for etablering av boliger og offentlige bygg. Det blir etablert en turvei over området.

Status april 2025

  • Det pågår forberedende anleggsarbeid for det som skal bygges senere av Bærum Kommune. Gamle rør for vann- og avløp er i løpet av 2024 skiftet ut, høyspentkabler er lagt om, og grunnen er stabilisert med kalksement. Vi utfører betongarbeider i forbindelse med støttemurer og rensebasseng.
  • Siden oktober 2024 har det pågått sporadisk tipping og mottak av stein på kveldstid på Grendehustomta. Arbeidene blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroene til Grendehustomta. Arbeidet vil pågå frem til høsten 2026.

Nedre Stabekk

I dette området skal framtidens E18 gå i betongtunnel (Stabekklokket). Stabekklokket er planlagt ferdigstilt i tredje kvartal 2027. Over lokket skal det bygges ny lokalvei fra Strand til Fornebu (del av Vestre lenke). Her bygges også ny hovedsykkelvei parallelt med lokalveien, denne er planlagt å stå klar første kvartal 2029. 

Status april 2025:

  • Skanska har midlertidig lagt om Michelets vei mot Oksenøyveien for å gjøre det tryggere for myke trafikanter. Veien går under anleggsbrua i området for å unngå situasjoner der myke trafikanter og anleggsmaskiner krysses. Omleggingen vil vare ca ut 2027.
  • I midten av desember 2023 ble østgående løp av E18 lagt om midlertidig. I forkant av dette ble det tatt ut fjell inntil Michelets vei. Den midlertidige omleggingen av E18 er gjort for å gi plass til deler av arbeidet med Stabekklokket som pågår nå.
  • I området som kalles Øya (mellom østgående og vestgående E18 utenfor Riiser Larsens vei) er Skanska i mål med å fjerne fjell, grave ut og fundamentere for første del av Stabekklokket. Betongarbeidene har vært i gang siden april 2024 og per per 2. april 2025 er 90% av betongarbeidene på Stabekklokket for vestgående løp utført.
Stabekklokket februar 2025.
Stabekklokket februar 2025. Foto: Skanska Norge AS

Strand  

I framtiden vil ny E18 gå i Høviktunnelen, den skal stå klar i 2028. I tillegg vil lokalveien (fylkesvei) gå i tunnel mellom Strand og Gjønnes (Gjønnestunnelen) fra 2030. Det skal også bygges ny lokalvei og ny hovedsykkelvei ved Strand. Over lokalveien kommer et 50 meter lokk som kobler sammen nord- og sør for E18 gående og syklende. Dette er planlagt å stå klart i løpet av 2029.

Ved Strand vil det bli bygget et 50 meter lokk over lokalveien som kobler sammen nord- og sør for E18 for gående og syklende. 

Status april 2025:

    • Skanska har siden høsten 2023 gravd og sprengt ned til tunnelpåhugg for Høviktunnelen og Gjønnestunnelen. Noe sprengningsarbeid i dagen på Strand fortsetter utover vinteren 2025.
    • 25. april 2024 startet selve tunneldrivingen. Skanska skal drive 470 meter av Høviktunnelen i retning Ramstadsletta og 360 meter av Gjønnestunnelen i retning Gjønnes. Tunneldrivingen innebærer sprengning, pigging, boring og injeksjon. Etter dette fortsetter arbeidene inne i tunnel med grøfting, vegbygging og innredning frem til tunnelene er ferdigstilt. Støynivået vil bli mildere etter hvert som arbeidet beveger seg innover i tunnelene. Pr 2. april 2025 er det sprengt ut 374 meter av vestgående løp og 299 meter av østgående løp av Høviktunnelen. Pr 2. april har vi sprengt ut 19,5 meter av sørgående løp og 44 meter nordgående løp av Gjønnestunnelen. Det blir et opphold i tunneldrivingen på Gjønnes frem til ca høsten 2025.
    • I august 2024 startet Skanska opp døgnkontinuerlig tunneldriving på Strand (mandag til og med lørdag). Arbeidene blir tilpasset inne i tunnelen slik at de mest støyende operasjonene foregår i tidsrommet 07-23. Det må allikevel forventes noe aktivitet i og utenfor tunnelen gjennom døgnet. Det blir da i hovedsak arbeid man på forhånd ikke kan forutse og/eller planlegge. Skanska etterstreber å gjøre så lite som mulig på natt, og har opprettet rutiner for dette.

Vil du varsles før sprengning i tunnel? 

Her kan du registrere deg. For sprengning i dagen gjelder fortsatt https://nabovarsling.no/E18vk.

Tunnelpåhugg ved Strand,  mars 2025.
Tunnelpåhugg ved Strand, mars 2025. Foto: Skanska Norge
    • På Strand er arbeidet med større betongkonstruksjoner i forbindelse med trau- og portalbygging for Høvik- og Gjønnestunnelen godt igang. Dette er støyende dagarbeider. 
    • Skanska jobber med å tette byggegropa for tunnelene (injeksjon med sementblanding som skal vanntette sprekker i berget) og med spunting som må til for å holde massene på plass. Arbeidet med injeksjon og spunting skal sikre at grunnvannsstanden ikke synker under berguttakene.
Pilar til Sabekktlokk og betongtrau, april 2025.
Pilar til Sabekktlokk og betongtrau, april 2025. Foto: Skanska Norge
    • Bergskjæringene sikres fortløpende med bolter, sprøytebetong og nett. Steinmassene kjøres via anleggsbruene i retning Fornebu der de skal brukes til oppfylling. Resten blir kjørt til Viken Miljøpark AS (VIMAS).
  • Fra 2. oktober 2024 blir det sporadisk frakt av masser ut av tunnel på kveldstid. Arbeidet blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroen til Grendehustomta. Dette er planlagt å pågå frem til høsten 2026
  • Siden september 2024 har Skanska arbeidet med ny vann- og avløpstrase på vegne av Bærum kommune langs Markalleen. Disse arbeidene fører til begrenset fremkommelighet. Arbeidet er blitt forsinket grunnet utfordrende grunnforhold, ukjente rør og kabler i grunnen. I tillegg har det tatt litt mer tid på grunn av trafikkavvikling og sikkerhetsforhold. Arbeidet er ventet ferdig sensommer/tidlig høst 2025.

Fornebukrysset 

Ved Fornebukrysset skal det gjøres tilpasninger for å sikre god trafikkflyt og -sikkerhet. Blant annet skal påkjøringsrampen til E18 fra Ring 3 (Granfosstunnelen) i retning Sandvika flyttes ned i betongtrau. Flyttingen vil gi plass til bygging av bruer og støttemurer, i tillegg til ny hovedsykkelvei og sykkelbru over Fornebukrysset som er planlagt ferdig i løpet av 2028.

Status Fornebukrysset nord april 2025:                          

  • Skanska la om trafikken fra Ring 3 (Granfosstunnelen) ut på E18 mot Sandvika i august 2024, for å gjøre plass til anleggsarbeidene i Fornebukrysset. Vi har startet arbeidene med ny rampe fra Granfosstunnelen. I første omgang ble eksisterende betongrampe fjernet, og vi utfører nå   spunting og kalkstabilisering av området for setting av stålkjernepeler. Det blir graving og transport av masser i området. Disse arbeidene vil foregå frem til sensommeren/høsten 2025.
  • Arbeidet med ny trase for vann- og avløp har pågått siden oppstart i august 2023, og har fortsatt forbi Philip Pedersens vei 1-7 siden høsten 2024. Arbeidet kan i noen perioder påvirke framkommelighet og parkering, men det vil hele tiden være mulig å passere med bil, utrykningskjøretøy og varetransport. Arbeidene med vann- og avløp er planlagt ferdig sommeren 2025. Utover våren/forsommeren 2025 vil det arbeides med tilbakeføring av området.

Status Fornebukrysset sør februar 2025

  • Her arbeides det for å legge det til rette for den nye hovedsykkelveien og sykkelbru. Det er utført graving og spunting for å støtte opp grunnen og Skanska arbeider nå med bygging av støttemur som skal holde sykkelveien på plass.
  • Arbeidene med ny trase for vann- og avløp for Bærum kommune fortsetter med graving, pigging og sprengning utover sommeren 2025. 
  • Foran Arnstein Arnebergsvei 28 er Skanska i mål med boring av rør for VA-ledninger under E18 og frem til Philip Pedersens vei på andre siden.
    Fornebukrysset sør, tatt februar 2025.
    Fornebukrysset sør, tatt februar 2025. Foto: Skanska Norge
Sist oppdatert:

Status på arbeidene