Gjønnestunnelen er en ny vegforbindelse i tunnel mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu. Entreprenør: OHLA Norge

Anleggsarbeider ved Gjønneshallen.
Anleggsarbeider ved Gjønneshallen. Foto: Karoline Rage / Statens vegvesen

Dette skal vi bygge

  • 1500 meter toløpstunnel med tverrsnitt T9,5, fra Gjønnes til E18 ved Strand. Dette inkluderer betongtunnel på 100 meter og bergtunnel på 1400 meter (resterende 450 meter av tunnelen bygges som del av entreprisen Fornebukrysset - Strand)
  • Nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien
  • Gang- og sykkelveier

Status for arbeidet

16. mai 2024 skrev Statens vegvesen under byggekontrakt med OHLA. Kontrakten har en anslått prislapp på 1,84 mrd. kroner.  

Anleggsarbeidet for Gjønnestunnelen startet 19. august.  I desember startet arbeidet med selve  tunnelen og etablering av byggegrop. Det ga omlegging av vei og rundt 30 færre parkeringsplasser ved Gjønnes T-banestasjon.

Etablere anleggsområde

Frem mot sommeren 2025 vil det jobbes med å etablere en byggegrop ned til tunnelen. For å gjøre denne jobben, må grunnen rundt forsterkes og det må sprenges og pigges ned fast fjell.  Det blir betongarbeider med injeksjon for å forsterke grunnen ved det som blir tunnelportalen. De første hundre meterne av tunnelen vil være i betong før man borer og sprenger resten av tunnelen. Det vil medføre støyende arbeider på dagtid med spunt, injeksjon, utgraving inkludert pigging og sprengning.

Fra mars vil trafikkbildet igjen endres og vare i ca. to år. Da forsvinner rundkjøringen når man kommer ut av Bekkestutunnelen mot Gjønnes og trafikken går til høyre mot Gjønnes T-banestasjon. Dette gjøres for å ferdigstille byggegrop og etter hvert oppstart av tunnel.

Massetransport

Massene vi tar ut blir kjørt hovedsakelig til Franzefoss på Steinsskogen og vi kjører da to ruter her: Øst på Bærumsveien/ Fv160 og Nord Fv168. Den andre ruten vi kjører er ut på Gjønnesjordet og nordover på Gamle Ringeriksvei og deretter vest på Fv168. Vi vil unngå å kjøre ut masser når det er skolestart og skoleslutt så langt det lar seg gjøre.

 
munning til Gjønnestunnelen med tilpassing av lokalveisystem
Munning til Gjønnestunnelen med tilpassing av lokalveisystem Illustrasjon: ViaNova

 

Kartskisse Gjønnestunnelen. Blått felt  viser dagsone, mens rødt viser tunnel.
Kartskisse Gjønnestunnelen. Blått felt viser dagsone, mens rødt viser tunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen

 

Møt entreprenøren annenhver onsdag

Annenhver onsdag, mellom klokken 13:00 - 16:00, er entreprenør OHLA Norge tilgjengelig  i Gjønneshallen for å svare på spørsmål. 

Før sommeren gjelder dette følgende datoer:

  • 14.05.2025
  • 28.05.2025
  • 11.06.2025
  • 25.06.2025

OHLA Norges nettsider finner du her: https://www.ohla-norge.no/

Status på arbeidene