1. Utredes
  2. På vent
  3. Alternativ velges
  4. Reguleringsplan
  5. Bygging forberedes
  6. Bygges
  7. Åpnet
Illustrasjon: Arbeidsfelleskapet AMC (Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI)

Hvor?

Fylker:
Møre og Romsdal

Kommuner:

Hareid, Sula

Hva?

Prosjektet omfatter planlegging av en fast forbindelse over Sulafjorden mellom Hareid og Sula i Møre og Romsdal.

Hvorfor?

Målet er å erstatte dagens ferje og redusere reisetiden i regionen.

Kart

Utredning av fjordkrysning © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

2016: Måling av værdata, aller første vindmålemast etablert på Kvitneset på Hareid

2020: Oppstart av utvikling av prosjekteringsgrunnlag

2022: Forprosjektene for de ulike kryssingsalternativene fullført

2023: Arbeid med å kvalitetssikre de ulike kryssingsalternativene frem mot en anbefalt løsning

Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Ikke omtalt

Mer om prosjektet

På strekningen mellom Volda og Klett er det i dag 3 ferjesamband langs E39. Ferjesambandene oppleves som en barriere og bidrar til at reisetidene blir høye mellom byene i regionen. Det er et potensial for betydelig reisetidsreduksjon på strekningen og ferjefri kystriksvei er både et nasjonalt og regionalpolitisk langsiktig mål.

Prosjektet omfatter utredninger for ny fjordkryssing over Sulafjorden fram til ferdig forprosjekt for valgte bruløsninger. Tilstøtende strekninger på E39 og tilførselsveier vurderes også med tanke på gjennomførbarhet.

Sulafjorden er opptil 4,5 km bred og rundt 450 meter dyp, og har krevende værforhold med kraftige havdønninger. 

Statens vegvesen har vurdert flere avanserte kryssingsalternativer

  • Hengebru i ett spenn – med verdens lengste bruspenn (ca. 2710 meter).
  • Hengebru i to spenn – med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS).
  • Hengebru i tre spenn – med to tårn på tension leg platforms (TLP).
  • Rørbru under vann – som ligger ca. 60 meter under overflaten, forankret til bunnen.
  • Flytebru – vurdert, men utfordret av bølgeforhold og skipsfart.
  • Kombinasjonsløsninger – som blander ulike bruteknologier for å møte fjordens krav.

Alle alternativene er teknisk krevende og krever offshorekompetanse, og det er lagt stor vekt på miljøpåvirkning og sikkerhet i vurderingene. 

Prosjektet er ikke prioritert i inneværende Nasjonal transportplan (2025-2036), og videre planlegging er satt på vent.

 

Prosjektkontor

Besøksadresse:
Fylkeshuset, Molde

Kontakter

Ove Nesje

Prosjektdirektør utbyggingsområde midt
Telefon:
97162355
E-post: