Nå kan du sende inn dine innspill til framtidige gang- og sykkeltiltak langs dagens E39 mellom Vågsbotn og Klauvaneset.

Snarveier:

Statens vegvesen planlegger firefelts motorveg på E39 mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua. Ny europaveg planlegges som cirka 5 km lang tunnel i to separate løp, samt kryss på Klauvaneset og i Vågsbotn. I gjeldende nasjonale transportplan (NTP) har Stortinget signalisert at bygging av ny veg kan starte tidlig på 2030-tallet. Utforming av vegen pågår for fult, og neste år legger vi frem hvordan ny firefelts veg kan bli.

Skal bygges etter ny veg er åpnet

Bergen kommune vedtok kommunedelplan for E39 Vågsbotn-Klauvaneset i juni 2022. Det politiske vedtaket fra Bergen kommune inneholder krav om at det skal etableres sykkeltilbud langs dagens E39. Sykkeltilbudet skal stå klart innen tre år etter ny E39 har åpnet.

Statens vegvesen starter nå arbeidet med å planlegge gang- og sykkeltiltakene, og ber om innspill til planarbeidet. Frist for å sende innspill er 12. desember 2025.

Vurderer ulike standarder og løsninger

Dagens gang- og sykkeltilbud varierer stort langs den 9 km lange strekningen. Flere steder må biler kjøre på gang- og sykkelvegen for å komme til og fra eiendommer. Det er uoversiktlige avkjørsler og kryss som er utrygge for både gående, syklende og kjørende. Andre steder må folk gå og sykle langs vegskulderen der bilene kjører.

Bildet viser et skilt som viser at det er veg til gående og syklende. Under skiltet henger ett nytt skilt som sier at det er lov å kjøre på gang- og sykkelvegen, dersom du skal kjøre bil til eiendommene.
Flere steder langs dagens gang- og sykkelveg kjører biler der gående og syklende skal ha trygg ferdsel. Foto: Statens vegvesen

I reguleringsplanarbeidet skal Statens vegvesen vurdere hvilke tiltak som bør gjøres for å øke trafikksikkerheten og attraktiviteten for alle trafikanter. Hvilken standard gang- og sykkeltilbudet skal ha blir vurdert i arbeidet. For første del av strekningen er det mest aktuelt å utbedre langs dagens trasé. Breddeutvidelse er aktuelt.

Hvordan vil eiendommer bli berørt?

Det er for tidlig å si hvordan hver enkelt eiendom innen planområdet vil bli berørt. Noen steder kan deler av private eiendommer bli berørt. Statens vegvesen har som ambisjon for prosjektet å unngå at boliger skal bli innløst.

Hvor skal det planlegges?

Området vi skal planlegge innenfor vises i kartet du kan åpne her. Planområdet er større enn det faktiske arealet som blir berørt.  

Et kart som viser hvor det skal planlegges for gang- og sykkeltiltak langs eksisterende E39 mellom Vågsbotn og Klauvaneset.
Kartet viser hvor det skal planlegges for gang- og sykkeltiltak langs eksisterende E39 mellom Vågsbotn og Klauvaneset. Illustrasjon: Statens vegvesen

Gang- og sykkeltilbud gjennom de nye kryssområdene i Vågsbotn og på Klauvaneset planlegges som en del av reguleringsplan for ny E39. Det gjelder også tilkobling til Nordhordlandsbrua. De er ikke del av reguleringsplanen for gang- og sykkeltiltak.

Flyfoto over Almås langs dagens E39. Gang- og sykkelvegen går gjennom et kryssområde hvor to sideveger kobles på E39.
Flyfoto over Almås langs dagens E39. Gang- og sykkelvegen går gjennom et området hvor to sideveger kobles på E39. Krysset er ett av flere eksempler på uoversiktelige kryss. Foto: Statens vegvesen/Vegkart

To alternativ for tilkobling i Vågsbotn

For å koble gang- og sykkeltilbudet på øvrig gang- og sykkelnett retning Åsane, vurderer vegvesenet to alternativ mellom Brurås og Vågsbotn. I dag er ikke gang- og sykkelvegnettet fra Brurås og nordover koblet på resten av byens gang- og sykkelnett.

Det ene alternativet er å forlenge gang- og sykkeltilbud rundt Vikaleitet. Deler av strekningen der har i dag ikke gang- og sykkeltilbud.

Det andre alternativet er å omdisponere ett av de to tunnelløpene i Eikåstunnelen. Når ny veg står klar, vil ikke E39 lenger gå gjennom Eikåstunnelen og antall kjøretøy gjennom tunnelen reduseres betydelig. Eikåstunnelen vil hovedsakelig bli brukt til lokaltrafikk til Haukås, Breistein og Hylkje. 

Gang- og sykkelveg gjennom Eikåstunnelen kan forkorte strekningen med cirka én kilometer for gående og syklende til og fra Åsane sentrum, sammenlignet med alternativet rundt Vikaleitet.

To mulige traséer i nord

Lengst nord mot Klauvaneset vil vegvesenet vurdere to traséer. Ett alternativ som følger Nordhordlandsvegen langs dagens E39, og ett alternativ som følger den kommunale Hordvikvegen.

Bildet viser en rutebuss som kjører på en smal veg uten gul midtstripe. Det er ingen gang- og sykkelmuligheter annet enn å ferdes der biler og busser kjører.
I Hordvikvegen må gående og syklende dele vegbanen med biler og busser. Foto: Statens vegvesen

Hva kan du gi innspill på?

Vi ønsker spesielt innspill fra lokale beboere om hvor det oppleves utrygt langs strekningen i dag og hva som kan gjøres for å få flere til å gå og sykle. Det kan være kryss eller andre punkt som er uoversiktlige, eller hvor det oppstår konflikt mellom gående, syklende eller bilister. Vet du om snarveier, skoleveier eller hvor barn og unge tar seg til idrettsplasser vil vi gjerne få innspill om det.

Vi ønsker også innspill til adkomster til eiendommer, kryssløsninger, plassering av bussholdeplasser, bredde på og plassering av gang- og sykkeltiltak, støytiltak og andre relevante innspill til planleggingen.

Informasjonsmøte og åpen kontordag

Vi inviterer til åpent møte 17. november kl. 18.00 i Kultursalen i Åsane kulturhus. Gang- og sykkel vil være hovedtema for møtet, men det vil bli gitt en kort status på vegplanleggingen i starten.

Torsdag 4. desember mellom 10.00 og 18.00 kan du møte oss for en prat om din eiendom, eller kommer med dine innspill.

Bestill ved å klikke her, eller kontakt planleggingsleder Hilde Kalleklev for å avtale tidspunkt.

Slik sender du inn innspill

Innspill til planen kan sendes inn ved å klikke her, eller via e-post eller brev.

  • E-post: .
  • Brev: Statens vegvesen, Postboks 1010 Nordre Ål, 2605 Lillehammer
  • Merkes: E39 Vågsbotn-Klauvaneset gang- og sykkeltiltak.

Vi ber om innspill til planarbeidet innen 12. desember 2025

Spørsmål? Kontakt planleggingsleder Hilde Kalleklev, 958 31 618