E45 Kløfta
Hvor?
- Fylker:
- Finnmark
Kommuner:
Alta
Hva?
Det skal bygges en 4,2 km lang tunnel og 2,2 km vei i dagen og ei 150 meter lang bru over Eibyelva.
Hvorfor?
Strekningen er rasfarlig, og partiet ved Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. Etter planen skal E45 bygges om, slik at et rasfarlig parti erstattes med tunnel.
Kart
Framdrift
2015: Varsel om oppstart reguleringsplan
2018: Reguleringsplan vedtatt
Tirsdag 4. juni fastsatte Stortinget en kostnadsramme på 2,059 milliarder kroner for å bygge E45 Kløfta.
Sak på Stortinget.no: Utbygging og finansiering av E45 Kløfta
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta ble lagt ut i markedet 14. oktober 2025.
Tildeling av kontrakt
Byggestart
Aktuelt
-
Disse seks vil bygge første del av E45 Kløfta
— Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år. Seks firma ønsker Finnmarks-jobben.
-
Lokker med gratis strøm i nord
— Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.
-
Kløfta klargjøres for bygging
— Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet er å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 7000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036