Øystein Tandberg
- E-post:
Kommuner:
Oslo
Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien utformes for å gi et grønt og frodig utrykk, og det skal legges til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.
Tiltaket er viktig for å få helhetlig sykkelnett i området. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkel.
I september 2025 vedtok Oslo kommune reguleringsplan for Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien:
Strekningen er del av hovednettet for sykkel i Oslo.
Prosjektet er delt i to delstrekninger
UNDER PLANLEGGING: Delstrekning 1 går fra Ryen til Sandstuveien. Antatt åpnet i 2029-30.
ÅPNET: Delstrekning 2 fra Sandstuveien til Østensjøveien er ferdig bygd og åpnet for trafikk i 2022.
Delstrekning 1 (under planlegging) – Reguleringsplan for sykkeltilrettelegging langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien
Reguleringsplan for delstrekning 1 ble vedtatt av Oslo kommune i november 2025.
Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien utformes for å gi et grønt og frodig utrykk, og det skal legges til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.
Det skal etableres:
Dette vil bidra til å etablere Enebakkveien som en gate som hever tilbudet til beboerne i området - både de som går, er transportsyklister, trygghetssøkende syklister og de som reiser kollektivt.
Planlagt byggeplanlegging er i 2027. Byggestart kan da bli i 2028, med ferdigbygd prosjekt 2029-30.
Delstrekning 2 (åpnet 2022) - Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien
Dette har vi gjort:
Strekningen som er bygd er del av hovedsykkelrute «E6 Enebakkveien» langs E6 sydfra og til Oslo sentrum. Sykkelruten er forankret i Plan for hovedsykkelvegnettet i Oslo med mål om et tett og tilgjengelig sykkelveinett som følge av Oslos mål om økt sykkelandel.