1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Illustrasjon: Eli Ramstad / Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Oslo

Kommuner:

Oslo

Hva?

Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien utformes for å gi et grønt og frodig utrykk, og det skal legges til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.

Hvorfor?

Tiltaket er viktig for å få helhetlig sykkelnett i området. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkel.

Kart

E6 Østensjøveien–Ryen © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

August 2022: Delstrekning 2 ferdig bygd: Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien

2021-25: Delstrekning 1 under planlegging: Sykkelfelt og fortau langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien

I september 2025 vedtok Oslo kommune reguleringsplan for Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien:

Saksinnsyn - Plan- og Bygningsetaten, Oslo kommune

2027: Delstrekning 1: Start byggeplanlegging

2028: Delstrekning 1: Planlagt byggestart

2029-30: Delstrekning 1: Antatt åpnet

Finansiering:
Stat
Oppstart:
2028
Antatt åpnet:
2030

Mer om prosjektet

Strekningen er del av hovednettet for sykkel i Oslo.

Prosjektet er delt i to delstrekninger

UNDER PLANLEGGING: Delstrekning 1 går fra Ryen til Sandstuveien. Antatt åpnet i 2029-30.

ÅPNET: Delstrekning 2 fra Sandstuveien til Østensjøveien er ferdig bygd og åpnet for trafikk i 2022.

Delstrekning 1 (under planlegging) – Reguleringsplan for sykkeltilrettelegging langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien 
Reguleringsplan for delstrekning 1 ble vedtatt av Oslo kommune i november 2025.

Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien utformes for å gi et grønt og frodig utrykk, og det skal legges til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.

Det skal etableres:

  • Tosidig fortau
  • Tosidig grøntrabatt som beplantes og fungerer som regnbed
  • Tosidig opphøyde sykkelfelt med kantstein mot kjørevei
  • Oppgraderte bussholdeplasser
  • Utbedring og optimalisering av krysningspunkt for gående og syklende samt universelt utformede løsninger

Dette vil bidra til å etablere Enebakkveien som en gate som hever tilbudet til beboerne i området - både de som går, er transportsyklister, trygghetssøkende syklister og de som reiser kollektivt.

Planlagt byggeplanlegging er i 2027. Byggestart kan da bli i 2028, med ferdigbygd prosjekt 2029-30.

Illustrasjon av planlagt tverrsnitt for Enebakkveien.
Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien. Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon av planlagt tverrsnitt for Enebakkveien ved Ryensvingen 15
Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien ved Ryensvingen 15 Illustrasjon: Statens vegvesen

Delstrekning 2 (åpnet 2022) - Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien

Dette har vi gjort:

  • Etablert tosidig sykkelfelt på ca. 1 km og ensidig sykkelfelt på ca. 500 meter.
  • Fem opphøyde gangfelt er etablert på strekningen.
  • Bussholdeplassene ved Aleen og Smedbergveien er tilpasset de nye sykkelfeltene.
  • Det er satt ny kantstein på strekningen.
  • Det er lagt ny asfalt på fortau, sykkelfelt og kjørevei.

Strekningen som er bygd er del av hovedsykkelrute «E6 Enebakkveien» langs E6 sydfra og til Oslo sentrum. Sykkelruten er forankret i Plan for hovedsykkelvegnettet i Oslo med mål om et tett og tilgjengelig sykkelveinett som følge av Oslos mål om økt sykkelandel.

Dronebilde av  i august 2022 av ferdig bygd delstrekning 2.
Dronebilde tatt i august 2022 av ferdig bygd delstrekning 2. Foto: Isachsen Anlegg AS

 

Kontakter

Øystein Tandberg

Seksjonssjef
E-post:

Thorstein Hymer

Prosjektleder
Telefon:
405 53 426
E-post:

Øystein Lorentz Vevstad

Eiendom/grunnerverv
Telefon:
95939110
E-post: