Øystein Tandberg
- E-post:
Tiltaket er viktig for å få helhetlig sykkelnett i området. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkel.
ÅPNET: Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien er ferdig bygd og åpnet for trafikk i 2022.
UNDER PLANLEGGING: Vi arbeider med reguleringsplan for sykkelfelt og fortau langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sanstuveien.
Reguleringsplanen blir sannsynligvis godkjent i løpet av sommeren 2026. Da kan byggeplanleggingen starte i 2027. Byggestart vil da sannsynligvis bli våren 2028, med ferdigbygd sykkelfelt og fortau våren 2029.
Strekningen er del av hovednettet for sykkel i Oslo.
Vi arbeider med reguleringsplan for Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien hvor vi foreslår en utforming av Enebakkveien som skal gi et grønt og frodig utrykk og som legger til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.
Dette vil bidra til å etablere Enebakkveien som en gate som hever tilbudet til beboerne i området - både de som går, er transportsyklister, trygghetssøkende syklister og de som reiser kollektivt.
Hvis reguleringsplanen blir godkjent i løpet av sommeren 2026, kan byggeplanlegging starte i 2027. Byggestart vil da sannsynligvis bli våren 2028, med ferdigbygd prosjekt våren 2029.
Strekningen som er bygd er del av hovedsykkelrute «E6 Enebakkveien» langs E6 sydfra og til Oslo sentrum. Sykkelruten er forankret i Plan for hovedsykkelvegnettet i Oslo med mål om et tett og tilgjengelig sykkelveinett som følge av Oslos mål om økt sykkelandel.
Brynsengfaret 6, Oslo