ÅPNET: Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien er ferdig bygd og åpnet for trafikk i 2022. 

UNDER PLANLEGGING: Vi arbeider med reguleringsplan for sykkelfelt og fortau langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sanstuveien. 

Reguleringsplanen blir sannsynligvis godkjent i løpet av sommeren 2026. Da kan byggeplanleggingen starte i 2027. Byggestart vil da sannsynligvis bli våren 2028, med ferdigbygd sykkelfelt og fortau våren 2029.

Strekningen er del av hovednettet for sykkel i Oslo.

Prosjektet er delt i to delstrekninger

  • UNDER PLANLEGGING: Delstrekning 1 går fra Ryen til Sandstuveien. Denne strekningen utarbeides det reguleringsplan for.
  • ÅPNET: Delstrekning 2 går fra Sandstuveien til Østensjøveien, er ferdig bygd og åpnet for trafikk i 2022.

Delstrekning 1 (under planlegging) – Reguleringsplan for sykkeltilrettelegging langs Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien

Vi arbeider med reguleringsplan for Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien hvor vi foreslår en utforming av Enebakkveien som skal gi et grønt og frodig utrykk og som legger til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.

Det planlegges

  • Tosidig fortau
  • Tosidig grøntrabatt som beplantes og fungerer som regnbed
  • Tosidig opphøyde sykkelfelt med kantstein mot kjørevei
  • Oppgraderte bussholdeplasser
  • Utbedring og optimalisering av krysningspunkt for gående og syklende samt universelt utformede løsninger

Dette vil bidra til å etablere Enebakkveien som en gate som hever tilbudet til beboerne i området - både de som går, er transportsyklister, trygghetssøkende syklister og de som reiser kollektivt.

Hvis reguleringsplanen blir godkjent i løpet av sommeren 2026, kan  byggeplanlegging starte i 2027. Byggestart vil da sannsynligvis bli våren 2028, med ferdigbygd prosjekt våren 2029.

Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien.
Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien. Illustrasjon: Statens vegvesen
Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien ved Ryensvingen 15.
Planlagt tverrsnitt for Enebakkveien ved Ryensvingen 15. Illustrasjon: Statens vegvesen

Delstrekning 2 (åpnet 2022) - Sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien

Dette har vi gjort

  • Etablert tosidig sykkelfelt på ca. 1 km og ensidig sykkelfelt på ca. 500 meter.
  • Fem opphøyde gangfelt er etablert på strekningen.
  • Bussholdeplassene ved Aleen og Smedbergveien er tilpasset de nye sykkelfeltene.
  • Det er satt ny kantstein på strekningen.
  • Det er lagt ny asfalt på fortau, sykkelfelt og kjørevei.

Strekningen som er bygd er del av hovedsykkelrute «E6 Enebakkveien» langs E6 sydfra og til Oslo sentrum. Sykkelruten er forankret i Plan for hovedsykkelvegnettet i Oslo med mål om et tett og tilgjengelig sykkelveinett som følge av Oslos mål om økt sykkelandel.

Nyasfaltert vei med røde sykkelfelt. Foto.
Dronebilde tatt i august 2022 av ferdig bygget vei. Foto: Isachsen Anlegg AS

Vei:
E6
Fase:
Planfase
Kommuner:
Oslo
Fylker:
Oslo
Finansiering:
Stat
Oppstart:
Vår 2028
Antatt åpnet:
Vår 2029

E6 Østensjøveien–Ryen © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Prosjektkontor

Besøksadresse:

Brynsengfaret 6, Oslo

Kontakter

Øystein Tandberg

Seksjonssjef
E-post:

Magne Vikne

Prosjektleder Delstrekning 1 og 2
Telefon:
90 91 32 52
E-post:

Siri Malene Torgeirson

Planleggingsleder Delstrekning 1 Ryen–Sandstuveien
Telefon:
97662818
E-post:

Øystein Lorentz Vevstad

Eiendom/grunnerverv
Telefon:
95939110
E-post:
Sist oppdatert: