Hjernen i tunnelsikringssystem kollapset under testing. Åpningen av E6 Svenningelv-Lien forbi Trofors utsatt i flere uker.

Bildet viser en røykmaskin på en biltilhenger under en brannøvelse inne i Brattåstunnelen og folk som står og ser på. Bildeteksten sier, Stresstest: Her testes viftekjøring og overvåkingssystemet i Bergåstunnelen på E6 Svenningelv-Lien. Serveren som skal varsle Vegtrafikksentralen (VTS) og stenge tunnelen ved brann og ulykker, kollapset en måned ut i testperioden.
Stresstest: Her testes viftekjøring og overvåkingssystemet under brannøvelse i Bergåstunnelen på E6 Svenningelv-Lien. En måned ut i testperioden kollapset serveren som skal varsle Vegtrafikksentralen (VTS) og stenge tunnelen ved brann og ulykker. Foto: Stian Pedersen Rystad / Statens vegvesen

Den siste parsellen i gigantprosjektet E6 Helgeland skulle etter planen åpnes for trafikk 1. november i år. Men under testing av sikkerhetssystemet i den 2000 meter lange Bergåstunnelen, ble det nylig avdekket en alvorlig datafeil. Serveren som automatisk skal varsle Vegtrafikksentralen (VTS) og stenge tunnelen ved brann og ulykker, kollapset en måned ut i testperioden.

– Vi vet ikke hvorfor serveren brøt sammen. Sånt skjer med datamaskiner. Samtidig er det er nettopp slike feil vi ønsker å luke ut med de omfattende testene Vegvesenet kjører på alle nye tunneler, forklarer prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

Bildet viser ny veg med ny asfalt og en kort tunnel. Bildeteksten sier, Viltovergang: Den 90 meter lange Falkflogtunnelen bidrar til at elg og rein kan krysse E6 uten å skape farlige situasjoner for trafikantene
Viltovergang: Den 90 meter lange Falkflogtunnelen bidrar til at elg og rein kan krysse E6 uten å skape farlige situasjoner for trafikantene Foto: Stian Pedersen Rystad / Statens vegvesen

Ny foreløpig åpningsdato

Åpningen av den nye vegen er derfor foreløpig utsatt til 28. november. Forsinkelsen kommer av at alle sikkerhetstester må kjøres på nytt, når ny server er på plass. Det er ikke lov å åpne tunnelen for trafikk før Vegdirektoratet er fornøyd med testresultatene og godkjennt sikkerheten i den.  Bergåstunnelen ligger på den nye trafikksikre 90-sonen som skal erstatte dagens E6 forbi Trofors i Grane kommune. Dagens E6 er smal og ulykkesbelastet med mange krappe svinger.

– Det er selvsagt kjedelig at vi ikke får åpnet vegen som planlagt, men samtidig er det langt bedre å oppdage en så alvorlig feil, før vi får satt trafikk på den nye vegen. Det skal være sikkert å kjøre i nye tuneller, og da må dette systemet virke som det skal, avslutter Nyland.

Bildet viser ny e6 med ny asfalt under en jernbaneovergang. Bildeteksten sier, Jernbane: E6 Svenningelv-Lien krysser Nordlandsbanen to ganger. I nord går togtrafikken over den nye vegen på en ny jernbanebru.
Jernbane: E6 Svenningelv-Lien krysser Nordlandsbanen to ganger. I nord går togtrafikken over den nye vegen på en ny jernbanebru. Foto: Stian Pedersen Rystad / Statens vegvesen

Fakta om E6 Svenningelv-Lien

Total lengde 10,1 km ny E6 med 90 sone. Strekningen har to tunneler. Bergåstunnelen på ca. 2 km og Falkflogtunnelen på ca. 90 meter. Den har fire bruer. Valryggbrua på 385 meter, Svenningelvbrua på 150 meter, Ytre Langvassjota bru som måler 34 meter og Stengvassbekken bru 25 meter. I tillegg har vegen 10 mindre konstruksjoner.

 

Bildet viser en lang rett vegstrekning der det nylig er lagt asfalt. Bildeteksten sier, Asfaltert: Store deler av den en mil lange vegstrekningen har fått asfalt. Vegen er 9,5 m bred og får fartsgrense 90 km/t.
Asfaltert: Store deler av den en mil lange vegstrekningen har fått asfalt. Vegen er 9,5 m bred og får fartsgrense 90 km/t. Foto: Stian Pedersen Rystad / Statens vegvesen

Les også

Aktuelt for fylke(r): Grane