E6 Levanger
Hvor?
- Fylker:
- Trøndelag
Kommuner:
Levanger
Hva?
Jordskred ved Nesvatnet i august tok med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen. Statens vegvesen har bygget midlertidig E6 forbi rasstedet. Parallelt med dette pågår det også arbeidet med å kartlegge skadene på den opprinnelige E6-traseen i samarbeid med Bane Nor.
Hvorfor?
Vegen er nå stengt, med omkjøringsveger som ikke er dimensjonert for trafikkmengden. Tungtrafikken har hatt lange omkjøringsveger via Fosen og Sverige. Det har derfor vært behov for ny E6 forbi rasområdet så raskt som mulig.
Kart
Framdrift
Statens vegvesen har gjenomført grundige grunnundersøkelser for å kunne velge trasé for midlertidig E6 forbi rasstedet. Flere alternativer er undersøkt og blitt forkastet på bakgrunn av usikre grunnforhold.
Traseen som ble valgt ligger ovenfor bebyggelsen. Dette er alternativet som er tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny veg og rasområdet.
Statusoppdatering 7. november 2025:
Anleggsarbeidene er nå i sluttfasen, med asfalt, rekkverk og vegmerking.
Traseen som er valgt og nå bygges er den som ligger tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny veg og rasområdet.
Den midlertidige vegen vil være ni meter bred og uten midtrekkverk.
Lørdag 8. november klokken 14 åpnet den midlertidige veien forbi rasstedet i Levanger.
Parallelt med planleggingen av midlertidig veg, pågår også arbeidet med å kartlegge skadene på den opprinnelige E6-traseen. Dette arbeidet er omfattende og vil trolig ta tid, og gjøres i samarbeid med Bane Nor.
Kartleggingen i samarbeid med Bane Nor vil avgjøre hva som blir den permanente løsningen for E6 Levanger. Dette vil ta tid å avklare.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 1,2 km
- Oppstart:
- Høst 2025
- Antatt åpnet:
- Høst 2025