Nå kan byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland starte. Et løft for hele landet.

Bildet viser utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og Konserndirektør anlegg, Anders Geirsta i Skanska som signerer en kontrakt som vil bety mye for mange.
I Bodø: Her signer utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og Konserndirektør anlegg, Anders Geirsta i Skanska kontrakten som vil bety mye for mange. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen

– Dette er en gledens dag for alle som bor og ferdes langs E6 i dette området. Nå kan vi endelig starte den fysiske byggingen av dette etterlengtede prosjektet, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Kontrakten med entreprenøren er på 5,6 milliarder kroner medregnet moms. (2025 kr.)

Dette skal bygges

I denne runden skal det bygges rundt 21,5 kilometer mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune. Det skal bygges tre tunneler på til sammen 13,8 km. I tillegg skal det bygges 6,9 km veg i dagen og fire bruer på til sammen 800 meter. Vegen skal bygges som tofelts veg med ni meters vegbredde, og 90 km/t fartsgrense. 

To-delt utbygging

Utbyggingen er den første av to delstrekninger i det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet på omtrent 45 kilometer, er en ulykkesbelastet og krevende strekning å kjøre, særlig vinterstid. Når veien stenges, får trafikantene 11 timer omkjøring via Sverige. Ny E6 på hele strekningen vil erstatte 12 gamle og smale tunneler som ikke tilfredsstiller dagens krav til tunnelsikkerhet.

Bildet viser et kart over utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Del 1: Strekningen Megården-Somerset (P1) er første del av det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. P2 med bru over Sørfjorden og P3 med ny veg igjennom Bonnådalen utgjør byggetrinn to.
Del 1: Strekningen Megården-Somerset (P1) er første del av det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. P2 med bru over Sørfjorden og P3 med ny veg igjennom Bonnådalen utgjør byggetrinn to. Foto: Illustrasjon/Statens vegvesen

Fornøyd statsråd

– E6 Megården-Sommerset er et viktig delprosjekt for å sikre en tryggere og bedre E6 i Nordland. Dette er bra for næringslivet, for beredskapen i nord, og ikke minst bra for alle de som er avhengig av E6 som hverdagsvei, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Ny E6 vil gi en raskere og tryggere veg med bedre fremkommelighet. Kombinert med gammel E6 får strekningen en rask lokal omkjøringsmulighet ved stengt veg. Dette gir også vesentlig bedre samfunnssikkerhet.

Bildet er en illustrasjon av brua som skal bygges over Leirfjorden i Sørfold. Bildeteksten sier, P2: Hengebru over Sørfjorden med tilstøtende tunneler er en del av byggetrinn to i prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn.
P2: Hengebru over Sørfjorden med tilstøtende tunneler er en del av byggetrinn to i prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Foto: Illustrasjon/Statens vegvesen

Byggestart

Skanska skal nå rigge seg til i Sørfold. Hovedarbeidet starter for alvor etter sommerferien. Planlagt åpning av ny veg er sent i 2031. Konserndirektør Anders Geirsta, ser frem til å komme i gang med en vegstrekning som er så viktig, både for befolkningen og næringstransporter gjennom Nordland.

– Fra Skanska sin side ser vi fram til å bruke vår kompetanse og kapasitet til å bygge en tryggere og raskere vei mellom Sommerset og Megården. Og vi ser fram til å samarbeide godt med Statens Vegvesen om en sikker og effektiv gjennomføring av prosjektet, sier han.